آیا خلاقیت دیجیتال به حوزه خاصی تبدیل می شود؟

آیا خلاقیت دیجیتال به حوزه خاصی تبدیل می شود؟

و این برای آینده جوانان انگلیس به چه معنی است؟

علی رغم اهمیت روز افزون خلاقیت دیجیتال، توانایی ترکیب مهارت های خلاق و دیجیتال، تحقیقات جدید به ما نشان داده است که، دانش آموزانی که در مدارس خصوصی درس می خوانند نسبت به دانش آموزانی که در مدارس دولتی درس می خوانند، فرصت های بیشتری برای پرورش مهارت هایشان دارند.

نظرسنجی از 3461 معلم در مدارس متوسطه انگلیس به وسیله ی اپلیکیشن  Teacher-App نشان داد که:

  • اکثر معلمان دروس اصلی، مانند انگلیسی (69 درصد)، ریاضی (65 درصد) و علوم (63 درصد) هرگز به دانش آموزان این فرصت را نمی دهند تا مهارت های خلاقانه دیجیتالی خود را پرورش دهند.
  • این ارقام به طور کل به 38 درصد معلمان در مدارس خصوصی و 68 درصد معلمان در مدارس دولتی اطلاق می شود.

چرا خلاقیت دیجیتال مهم است؟

آینده اقتصادی ما با خلاقیت و فناوری ساخته خواهد شد. این بدان معناست که خلاقیت دیجیتال، در آینده از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. هرچه هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در اقتصاد، محوری تر و مهمتر می شود، مهارت های خلاقانه و دیجیتال در بین افراد مهم تر می شود وافراد فرصت های بیشتری در اختیارشان خواهند داشت.

با این حال، آن دسته از دانش آموزانی که مدرسه را بدون کسب این مهارت ها ترک میکنند، آینده برایشان بسیار متزلزل به نظر می رسد. در حال حاضر سیستم آموزش و پرورش انگلیس هنوز نتوانسته، جوانان را برای آینده ای که در حال دیجیتالی شدن است،آماده کند. با این یافته ها دانش آموزان در مدارس دولتی ممکن است در معرض خطر باشند.

تحقیقات بازار کار نشان می دهد که، در حال حاضر کمبود مهارت های دیجیتال خلاق در تعدادی از صنایع مهم و کلیدی دیده می شود. اکنون با ترک انگلیس از اتحادیه اروپا، بیش از هر زمان دیگری لازم است که سیستم آموزش و پرورش انگلستان جوانان را برای تامین شغل به مهارت های لازم مجهز کند و این به معنای پرورش دادن بیشتره استعدادهاست.

معلمان می گویند که بزرگترین موانع کسب نکردن این مهارت ها در مدرسه، 64 درصد به خاطر عدم دسترسی به فناوری قابل اعتماد است، 59 درصد به دلیل کمبود زمان یا برنامه درسی شلوغ است و 36 درصد به دلیل تاکید بر آماده سازی دانش آموزان برای امتحانات است.

کاهش آموزش های هنری باعث افزایش وقفه در توسعه خلاقیت دیجیتال می شود

این نظرسنجی بر اهمیت موضوعاتی از قبیل هنر، طراحی و فناوری (D&T) تاکید می کند و این امکان را به دانش آموزان می دهد تا مهارت های دیجیتال خلاق را یاد بگیرند و برای آینده ای در حال تغییر آماده شوند.

با کمال تعجب شاید، معلمان هنر از جمله، D&T، از تکنیک های لازم برای توسعه مهارت های خلاقانه دیجیتال آگاهی بیشتری داشته باشند. در این نظرسنجی مشخص شد که از هر پنج معلم هنر چهار نفرشان، در فعالیت های کلاسیشان به دانش آموزان این فرصت را می دهند که با استفاده از فناوری دیجیتال، خلاق باشند. با این حال، برای سایر معلمان دیگر موضوعات درسی، این رقم زیر 50 درصد بود.

با توجه به اینکه آموزش هنر و D&T، به ویژه در مدارس دولتی در معرض تهدید و خطر است، این یافته ها برایشان مضر محسوب می شود و نشان می دهد که کاهش آموزش های هنری در مدارس دولتی، باعث ایجاد شکاف بین مدارس دولتی و خصوصی می شود.

باید از جوانان حمایت کرد تا به طور خلاقانه با فناوری دیجیتال درگیر شوند.

این مقاله نه تنها در مورد آماده سازی همه جوانان، صرف نظر از پیش زمینه شان، برای آینده است، بلکه در مورد اطمینان از، دسترسی صنایع خلاق انگلستان، به استعدادهای لازم برای پیشرو ماندنشان در جهان می باشد.

در دنیایی که به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، این مهم است که سیستم آموزشی، جوانان را به مهارت هایی برای خلق کردن و خلاقانه بودن مجهز کند، نه که فقط از فناوری استفاده کند. باید اطمینان حاصل کنیم که دنیای دیجیتال صرفا فقط مکانی برای مصرف کردن و استفاده کردن نیست، بلکه جایی است برای خلاق بودن و خلق کردن، و فرصت های ایجاد آینده مشترک باید برای همه باشد، و فقط محدود به آن 7% دانش آموزی که به مدارس خصوصی می روند نمی شود.

ما به شدت نیاز داریم که به جوانان فرصت های بیشتر و بهتری برای خلاقیت با فناوری ارائه دهیم و برای آزمایش رویکردهای جدید و ایجاد شواهدی در مورد اینکه چطور کار می کنند به آزمایش های بیشتر و تجارب بیشتری نیاز داریم.

تضمین دسترسی همه جوانان به فرصت ها برای ایجاد خلاقیت دیجیتالی خود، به معنای دموکراتیک کردن کسانی است که دنیای دیجیتالی را تولید می کنند که در آن، به طور فزاینده ای زندگی همه ی ما با آن درگیر می شود. سیستم آموزش و پرورش باید با دنیای در حال تغییر ما تغییر کند و دیجیتالی شود.

منبع:

https://www.nesta.org.uk/blog/digital-creativity-becoming-domain-privileged/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا