اینترنت اشیا در حیطه مدیریت بهتر شهر ، خانه و امنیت قسمت دوم

 

قسمت دوم : اینترنت اشیا در حیطه مدیریت بهتر شهر ، خانه و امنیت در این مقاله به پروژه های اینترنت اشیا در مدیریت بهتر مسائل شهری، خانه و امنیت میپردازیم:

1.سیستم اتوماسیون خانگی   اتوماسیون خانه شاید بیشترین پروژه های IoT باشد. پروژه اتوماسیون خانگی مبتنی بر اینترنت اشیا با هدف خودکارکردن وسایل و اشیاء خانگی از طریق اینترنت انجام می شود. همه اشیاء خانگی که از طریق شبکه اینترنت اشیا متصل شده اند را می توان از طریق تلفن هوشمند خود کنترل و اداره کرد. که در نتیجه به کاربر قدرت بیشتری می دهد تا لوازم خانگی را از هر مکان در جهان کنترل و مدیریت کند. این پروژه مبتنی بر اینترنت اشیا از یک سیستم اتوماسیون خانگی مبتنی بر لمس استفاده می کند. اجزای این پروژه شامل اتصال WiFi ، میکروکنترلر خانواده AVR ، پین های ورودی حسگر لمسی داخلی است. در حالی که میکروکنترلر با مودم WiFi یکپارچه شده است تا از طریق اینترنت دستوراتی را از کاربر دریافت کند ، یک صفحه LCD وضعیت سیستم را نشان می دهد. هنگامی که میکروکنترلر یک فرمان دریافت می کند، دستورالعمل های مربوط به عملکرد بار را بر اساس آن پردازش می کند و وضعیت سیستم را روی صفحه LCD نشان می دهد. همچنین بلاک چین اینترنت اشیا به صاحبان خانه اجازه می دهد تا سیستم امنیت خانه را از راه دور از طریق تلفن هوشمند مدیریت کنند.

2. در هوشمند گاراژ   بله ، می توانید از فناوری اینترنت اشیا برای کنترل و کارکردن در گاراژ خود استفاده کنید! در گاراژ هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا نیازی به حمل جاکلیدی حجیم ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید پیکربندی و ادغام تلفن هوشمند خود با شبکه اینترنت اشیاء خانگی است و تنها با چند کلیک می توانید در گاراژ خود را بدون زحمت باز یا بسته کنید. این سیستم هوشمند در گاراژ شامل دستورات لیزری و صوتی و اعلان های هوشمند برای اهداف نظارت و همچنین ادغام IFTT است که به شما امکان می دهد دستورات سفارشی برای دستیار گوگل ایجاد کنید. گزینه اعلان هوشمند می تواند هشدارهایی را در زمان واقعی ایجاد کند تا در هنگام باز یا بسته شدن در گاراژ به شما اطلاع داده شود ، که یک امکان بسیار عالی است. این پروژه یکی از ساده ترین ایده های پروژه اینترنت اشیا است که می توانید روی آن کار کنید.( سرویس IFTTT یکی از ابزارهای کاربردی است که می‌توانید با کمک آن، استفاده خود از اینترنت را بهینه و سرویس‌ها و اکانت‌های مختلف خود را مدیریت کنید. این سرویس مخفف if this, then that است که یک راه آسان برای خودکار کردن کارهای تکراری و یا به اشتراک گذاری وظایف میان سرویس‌هایی است که قابل اتصال به هم نیستند. )

3. سیستم پارکینک هوشمند   با توجه به شلوغ شدن شهرها و مناطق شهری در دقیقه ، یافتن جای پارک چیزی جز یک چالش نیست. به لطف اینترنت اشیاء ، راه حلی برای حل بحران مشکل پارکینگ وجود دارد. این سیستم پارک هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا برای جلوگیری از سفرهای غیر ضروری و مزاحمت در جستجوی محل پارک مناسب طراحی شده است. بنابراین ، اگر در یک پارکینگ مجهز به اینترنت اشیا هستید، این سیستم از یک سنسور IR برای نظارت بر کل منطقه در طول زمان اجرا و ارائه یک تصویر از آن استفاده می کند و به شما این امکان را می دهد که هرگونه فضای آزاد در پارکینگ را مشاهده کرده و بدون اتلاف وقت در جستجوی جای پارک مستقیماً به سمت آن حرکت کنید. همچنین، سیستم طوری تنظیم شده است که برای مثال در ورودی یک ماشین تنها در صورت وجود شکافهای خالی در یک پارکینگ باز می شود.

4. سیستم مدیریت ترافیک هوشمند   با افزایش جمعیت ، تعداد وسایل نقلیه ای که در جاده حرکت می کنند نیز ناگزیر افزایش می یابد. با توجه به افزایش روز افزون خودروهای عمومی و خصوصی در شهرها و کلانشهرها ، ازدحام ترافیک به یک معضل روزمره تبدیل شده است. برای مقابله با این مشکل ، پروژه مبتنی بر اینترنت اشیا یک سیستم مدیریت ترافیک هوشمند ایجاد می کند که می تواند به طور موثری تردد در جاده ها را مدیریت کرده و مسیرهای رایگان را برای وسایل نقلیه اضطراری مانند آمبولانس و کامیون های آتش نشانی ارائه دهد.وسایل نقلیه اضطراری می توانند به این سیستم هوشمند متصل شوند و سیگنال ها و مسیرهایی را پیدا کنند که در آن جریان ترافیک به صورت پویا کنترل می شود. چراغ اعلان سبز خودروهای اضطراری چشمک می زند. همچنین این سیستم مدیریت ترافیک هوشمند می تواند متخلفان ترافیک را حتی در شب شناسایی و نظارت کند.

  1. سیستم نظارت بر نور خیابان

چراغ های خیابان منبع قابل توجهی از مصرف انرژی هستند. اغلب، چراغ های خیابان همچنان روشن می مانند حتی زمانی که کسی در خیابان وجود ندارد. با کمک این سیستم نظارت بر نور خیابان مبتنی بر اینترنت اشیا ، می توانیم به طور کارآمد مصرف انرژی چراغ های خیابان را رصد و بهینه سازی کنیم.

در این پروژه مبتنی بر اینترنت اشیا ، چراغ های خیابان مجهز به سنسورهای LDR هستند که می توانند حرکت انسان یا وسایل نقلیه در خیابان را کنترل کنند. اگر سنسور بتواند در خیابان هر حرکتی را تشخیص دهد ، به میکروکنترلر سیگنال می دهد و سپس چراغ خیابان را روشن می کند. به این ترتیب می توان مقدار قابل توجهی از انرژی را ذخیره کرد. علاوه بر این ، سیستم نور هوشمند همچنین به کاربران اجازه می دهد تا برآورد مصرف برق بر اساس شدت فعلی چراغ خیابان را کنترل کنند. این دستگاه دارای قابلیت تشخیص بار است که می تواند هرگونه عیب در چراغ ها را تشخیص دهد. اگر سیستم خطایی را تشخیص دهد ، به طور خودکار یک چراغ خاص را معیوب نشان می دهد و داده ها را به سیستم نظارت بر اینترنت اشیا ارسال می کند تا بتوان آن را به سرعت برطرف کرد.

6.سیستم ضدسرقت هوشمند   امنیت یکی از گزینه های اصلی برای خانه ها، مشاغل و شرکت ها است. داشتن یک سیستم امنیتی قوی به جلوگیری از نفوذ دیگران کمک می کند. سیستم ضد سرقت مبتنی بر اینترنت اشیا راه حل مناسبی برای محافظت از خانه ها و همچنین شرکت های صنعتی است. این سیستم امنیتی مبتنی بر اینترنت اشیا به گونه ای برنامه ریزی شده است که تمام سطح ساختمان را برای ردیابی هر نوع حرکت غیرمعمول نظارت می کند. هنگامی که روشن است، یک حرکت می تواند زنگ خطر را ایجاد کند. در نتیجه به صاحبان املاک در مورد بازدیدکنندگان ناخواسته هشدار می دهد. این چیزی شبیه به این کار می کند – هر زمان که خانه یا ساختمان را ترک می کنید، سنسور Piezo برای ردیابی هرگونه حرکت در داخل و اطراف ملک روشن می شود. بنابراین اگر قرار باشد یک مزاحم وارد این ویژگی شود، سنسور داده ها را به میکروکنترلر ارسال می کند و سپس آن را به سیگنالی برای دوربین تبدیل می کند تا عکسی از مزاحم بگیرد. سپس این تصویر به طور خودکار برای کاربران در تلفن هوشمند خود ارسال می شود.

7.ربات تشخیص چهره   این پروژه اینترنت اشیا شامل ساخت یک ربات هوش مصنوعی هوشمند مجهز به قابلیت های پیشرفته تشخیص چهره است. این یکی از بهترین پروژه های اینترنت اشیا است که در آن ربات هوش مصنوعی هوشمند برای تشخیص چهره افراد مختلف یا یک فرد و همچنین صدای منحصر به فردش طراحی شده است. این سیستم شامل ویژگی های تشخیص چهره مانند (تشخیص چهره و مشخصه یکسان در تصویر) ، شناسایی شخص (مطابقت با فردی در مخزن خصوصی شما شامل صدها و هزاران نفر) ، و همچنین تشخیص احساسات (تشخیص طیف وسیعی از حالات چهره شامل شادی ، تحقیر ، بی طرفی و ترس) است. این ترکیب از ویژگی های تشخیص پیشرفته باعث ایجاد یک سیستم امنیتی قوی می شود. این سیستم همچنین دارای یک دوربین است که به کاربران اجازه می دهد جریانهای زنده را از طریق تشخیص چهره پیش نمایش کنند.

 

منبع : ایده های پروژه های IoT برای تازه کارهاhttps://www.upgrad.com/blog/iot-project-ideas-topics-for-beginners/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا