چهارمین انقلاب صنعتی و فن آوری های آن

 

انقلاب صنعتی و فن آوری های آن

انقلاب صنعتی چهارم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است تلفیقی از تکنیک های پیشرفته تولید و سیستم های هوشمند است که با سازمان ها و افراد ادغام می شود. با ما در سفری از طریق فناوری های پیش برنده این روند و پیشرفت سریع آن همراه باشید. همه ما اولین انقلاب صنعتی را در مدرسه مطالعه کردیم. در آن موتور بخار ثبت شده توسط جیمز وات در 1769 نقش مهمی ایفا کرد. اقتصادی که به معنای گذار از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی بود. به طور خلاصه ، اولین انقلاب صنعتی ، انقلابی ترین تحول اقتصادی ، تکنولوژیکی و اجتماعی بود که جهان به خود دیده بود. بیش از دو قرن بعد ، انقلاب صنعتی چهارم شورش حتی بزرگتری را ایجاد می کند.مفهوم انقلاب صنعتی چهارم در سال 2016 توسط کلاوس شواب ، بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد ، در کتابی به همین نام مطرح شد. بنابراین کجا بهتر از صفحات آن یک تعریف خوب پیدا کنید؟ “انقلاب صنعتی چهارم دنیایی را ایجاد می کند که در آن سیستم های مجازی و فیزیکی تولید به صورت انعطاف پذیر در سطح جهانی با یکدیگر همکاری می کنند”. انقلاب صنعتی چهارم ، تنها مربوط به ماشین ها و سیستم های هوشمند و متصل نیست. دامنه آن بسیار گسترده تر است. موج پیشرفت های بیشتری در زمینه هایی از توالی ژن تا فناوری نانو ، از انرژی های تجدیدپذیر تا محاسبه کوانتومی رخ می دهد. تلفیق این فناوری ها و تعامل آنها در حوزه های فیزیکی ، دیجیتالی و بیولوژیکی است که انقلاب صنعتی چهارم را با انقلاب های قبلی تفاوت اساسی می کند. انقلاب چهارم صنعتی چگونه به وجود آمد؟برای تجزیه و تحلیل چگونگی رسیدن ما به انقلاب صنعتی چهارم ، ایده خوبی است که به سه انقلاب صنعتی قبلی نگاه کنیم ، اینکه چگونه آنها زندگی ما و جهان را هنگام وقوع تغییر دادند. بیایید نگاهی سریع به موارد زیر بیندازیم:اولین انقلاب صنعتی این در پایان قرن 18 ، در 1784 ، هنگامی که بخار برای تولید مکانیکی مهار شد ، رخ داد. انقلاب صنعتی دوم در سال 1870 ، تولید انبوه با نیروی الکتریکی برای اولین بار معرفی شد. خط مونتاژ اختراع شد و بخش صنعتی سرعت تصاعدی پیدا کرد.سومین انقلاب صنعتی در سال 1969 ، پیشرفت در محاسبات منجر به برنامه نویسی ماشین شد ، که راه را برای اتوماسیون مترقی باز کرد.در حدود سال 2014 ، صنعت با ظهور کارخانه های هوشمند و مدیریت تولید آنلاین ، “در مورد نوبت” دیگری را تجربه کرد. با بازگشت به شواب و کتابش چهارمین انقلاب صنعتی ، اقتصاددان آلمانی آنچه را که در آینده اتفاق می افتد پیش بینی کرد: “ما در آغاز انقلابی هستیم که شیوه زندگی ، کار و ارتباط با یکدیگر را به طور اساسی تغییر می دهد”. از نظر مقیاس ، گستردگی و پیچیدگی ، آنچه که من انقلاب صنعتی چهارم می دانم بی شباهت به چیزی است که بشر قبلاً تجربه کرده است. و این به سه دلیل است که کارشناسان در مورد آن توافق دارند: سرعت ، وسعت و تأثیر بی سابقه آن.

فن آوری های انقلاب صنعتی چهارم

هوش مصنوعی یکی از فناوری های کلیدی در تحول گسترده اقتصاد ، جامعه و بازار کار است. سایر جنبه های اساسی صنعت هوشمند بطور خلاصه عبارتند از:

اینترنت اشیاء

فناوری اینترنت اشیاء، که برای ایجاد ارتباط بین دنیای فیزیکی و دیجیتال طراحی شده است ، بخش های زیادی را متحول کرده است. در حقیقت ، میلیاردها دستگاه در حال حاضر به هم متصل هستند و بیشتر و بیشتر دستگاه ها هوشمند می شوند.

کوبوت ها

رباتیک دائماً در حال پیشرفت است و کوبوت ها، که به طور خاص برای تعامل فیزیکی با انسان در محیط های مشارکتی طراحی شده است ، کلید صنعت خواهد بود. از جمله ، آنها تولید را بهینه می کنند و کارکنان را از انجام کارهای یکنواخت و خطرناک نجات می دهند.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ، فناوری هایی که دنیای واقعی و دنیای دیجیتال را با استفاده از علوم رایانه ترکیب می کنند ، با ایجاد تجربیات همه جانبه ، تجربه بصری کاربران و مصرف کنندگان را غنی می کنند.

اطلاعات بزرگ

اطلاعات قدرت است انقلاب صنعتی چهارم کامل به ما امکان می دهد داده ها را به اطلاعات تبدیل کنیم. داده های بزرگ امکان مدیریت و تفسیر گسترده داده ها را برای اهداف تجاری فراهم می کند ، که هنگام طراحی استراتژی های تجاری یا تصمیم گیری بسیار مهم است.

چاپ سه بعدی و 4 بعدی

این روزها ما این ابزار را داریم که نمونه های اولیه – یا محصولات برای فروش – را سریع ، دقیق و اقتصادی با چاپ سه بعدی و چهار بعدی توسعه دهیم. این فناوری در طراحی ، معماری ، مهندسی و غیره اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. آثار و مزایای انقلاب تکنولوژیکی چهارمهمه انقلابها دارای مزایا و معایبی هستند ، چالشها و فرصتها ، عدم قطعیتها و قطعیتها. در مورد انقلاب صنعتی چهارم ، مزایای آن آشکار است: افزایش بهره وری ، کارایی و کیفیت در فرایندها ، ایمنی بیشتر برای کارگران با کاهش شغل در محیط های خطرناک ، افزایش تصمیم گیری با ابزارهای مبتنی بر داده ، بهبود رقابت با توسعه محصولات سفارشی که برآورده کردن نیازهای مصرف کنندگان و غیرهدر مورد اشکالات ، کارشناسان به بسیاری اشاره می کنند: سرعت سرگیجه آور تغییرات و نیاز به سازگاری ، افزایش خطرات سایبری که ما را مجبور به افزایش امنیت سایبری ، وابستگی زیاد به فناوری و به اصطلاح شکاف دیجیتالی ، عدم وجود کارکنان واجد شرایط و غیره. در ابتدای فرآیند ، یک گزارش مک کینزی گلوبال تأیید کرد که تا سال 2030 تا 800 میلیون شغل در نتیجه اتوماسیون از بین خواهد رفت. با این حال ، این نیز ممکن است فرصتی باشد ، زیرا با ظهور فناوری های جدید ، مشاغل جدیدی نیز ایجاد می شوند که میلیون ها شغل در بخش های جدید ایجاد خواهند کرد.

منبع:

https://www.iberdrola.com/innovation/fourth-industrial-revolution

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا