استفاده از فناوری های نوین در آموزش

آموزش در هر برهه ای از زمان دست خوش تغییر بوده است ما در کلیت آن زیاد تغییری ایجاد نشده است. استفاده از روشهای نوین آموزش از جمله مواردی است که در حال حاضر مورد توجه همگان می باشد.

از آنجا که آموزش یکی از مهم ترین دغدغه های تمامی جوامع می باشد، در این مقاله ما میخواهیم تلفیق فناوری های الکترونیکی که در  آموزش در حال استفاده هستند و روز به روز پیشرفت خواهند کرد را برای شما نام ببریم.

همچنین میتوانید از خدمات مشاوره هوشمند سازی ابر زندگی برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدام به هوشمند سازی کسب و کار خود استفاده کنید.

فناوری های نوین کامپیوتری در آموزش

 

استفاده از فناوری های نوین در آموزش و ابزار الکترونیکی، به منظور یادگیری هرچه بهتر و حتی سریعتر افراد می باشد. آموزش نه تنها از شکل سنتی خود فاصله گرفته بلکه علوم مختلفی مانند کامپیوتر به کمک آن آمده و در حال حاضر از  روشهای نوین آموزش استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : اینترنت اشیا و کاربرد آن در سلامت

استفاده از وب 2 در آموزش:

 

در سالهایی نه چندان دور اینترنت تنها برای انتشار اطلاعات بود و کاربران نقش صرفا خواننده را داشتند و در آن تعاملی صورت نمیپذیرفت. اما با استفاده از وب 2 که بستری برای تعاملات بیشتر افراد با یکدیگر می باشد فضای اینترنت به محیطی خواندنی – نوشتنی تبدیل شد.

در نتیجه  از وب 2 که بستر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها را فراهم کرد، می توان بستری را نیز برای یادگیری های مشارکتی ارائه داد. با استفاده از این راه نقش منفعل دانش آموزان را به نقشی فعال در آموزش و یادگیری تغییر می دهیم.

با استفاده از این فضا استادان و شاگردان می توانند در هر زمانی که باشند و به غیر از فضای و زمان محدود  کلاس درس، اطلاعات خود را با یک دیگر به اشتراک بگذارند. این یکی از راه های آموزش مجازی نیز به حساب می آید.

افراد زمانی بهتر یاد میگیرند که در فرایند ساخت دانش، نقش داشته باشند و این بستر مناسبی برای یادگیری است.

بیشتر بخوانید : اینترنت اشیا و کاربرد آن در صنعت ساختمان

روشهای نوین در آموزش

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش:

 

در سال های اخیر و با گسترش استفاده از هوش مصنوعی، استفاده آن را در حوزه آموزش نیز مشاهده کردیم. پس یکی دیگر از روشهای نوین آموزشاستفاده از هوش مصنوعی در آموزش می باشد.

بسیاری از دانشمندان اعتقاد دارند که در آینده شغل معلمی در دستان ربات های هوش مصنوعی قرار می گیرد و آنان عهده دار آموزش می شوند. اما در حال حاضر این فناوری، تنها برای بهبود روند آموزش در کنار معلمین و دانش آموزان است. برنامه های زیادی در سراسر جهان موجود است که با آن ها می توان زبان های مختلف را آموخت و حتی می توان به کمک آن ها مسائل ریاضی و آمار را حل نمود.

هوش مصنوعی می تواند پیگیر عملکرد علم آموز شود و با توجه به عملکرد علم آموز، هوش مصنوعی می تواند موضوعاتی برای جهت یادگیری بیشتر یا تکرار دروس به او پیشنهاد دهد.

در زمانی که دانش آموزان نیاز به تکرار دروس و توضیحات بیشتر هستند در هر ساعت هوش مصنوعی می تواند کنار آنان قرار گیرد.

تمام این امکانات در فضای هوشمند و در بستر آموزش الکترونیکی اتفاق می افتد.

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش

استفاده از واقعیت مجازی در آموزش:

 

واقعیت مجازی یک فناوری بسیار جالب است که می تواند شما را تمام و کمال وارد دنیای دیگری کند و یکی از روشهای نوین آموزش است که بسیار مورد پسند علم آموزان قرار گرفته است. با استفاده از دستگاه هایی مانند عینک های مخصوص و هدست ها می توانید تجربه ای را از مکانی داشته باشید که در واقعیت در آن حضور نداشته اید.

واقعیت مجازی شاید یکی از اصلی ترین فناوری هایی باشد که در آینده بیشتر با آن روبرو خواهیم شد. با استفاده از واقعیت مجازی ما می توانیم مشابه تجربیات واقعی را به علم آموزان نشان دهیم .

برای مثال در آموزش رشته های پزشکی و علوم تجربی، می توانیم آناتومی کاملی از بدن انسان را از نزدیک به دانش آموزان خود نشان دهیم و در مورد آن توضیح دهیم.

مزایای استفاده از این فناوری دانش آموزان و دانشجویان، مشارکتی یاد میگیرند، به تمام مکان های دنیا دسترسی راحت دارند، در گیر بحث آموزش می شوند و… اما معایبی نیز دارد. اعتیاد آور بودن و هزینه بالا عمده ترین معایب استفاده از واقعیت مجازی می باشند.

استفاده از اینترنت در بحث آموزش:

یکی از متداول ترین روشهای نوین آموزش، استفاده از اینترنت می باشد. اینترنت منبع بسیار بی پایانی از اطلاعات می باشد. همچنین بستر هایی برای کسب این اطلاعات نیز فراهم کرده است.

برگزاری کلاس درس از طریق برنامه های ارتباطی ساده ترین نوع استفاده از تکنولوژی اینترنت در بحث آموزش است که در شرایط فعلی (کرونا) بسیاری از کشورها از این بستر استفاده میکنند.

ارزان تر بودن، در دسترس بودن، محدودیت های کمتر زمانی و مکانی و… از مزایای آموزش آنلاین می باشد.

حتی اگر متقاضی استفاده از کلاس هایی باشیم که در خارج از کشور محل سکونت ما در حال برگزای هستند، گزینه شرکت در کلاس های مجازی و گذراندن کورس های آنلاین، کمک حال ما خواهد بود.

اینترنت و آموزش مجازی

کاربرد اینترنت اشیا و آموزش:

در سال های اخیر اینترنت اشیا و ابزارهای هوشمند زیادی در حوزه آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می گیرند. اینترنت اشیا هم برای دانش آموزان و دانشجویان و هم برای معلمین و استادان، بسیار کارآمد بوده است.

استادان به راحتی مطالب خود را با استفاده از تلفن ها و دستگاه های هوشمند همراه به جزوات اینترنتی تبدیل کننده و یا از تخته های هوشمند برای ارائه مطالب خود  به علم آموزان، استفاده کنند. اینترنت اشیا همچنین می تواند برای تنظیم دمای کلاس و سنجش سلامتی جسمی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرید. اینترنت اشیا تمامی تجهیزات کامپیوتری و دیجیتالی آموزشی و یا کمک آموزشی که برای آموزش در محیط آموزشی طراحی شده اند رو بهم متصل می کند و به بهبود شرایط یادگیری، کمک شایانی می کند.

حال به یاد سخن ادیسون می افتیم که می گفت:« به زودی استفاده از کتاب ها در مدارس منسوخ می شود و علم  آموزان با نگاه کردن و دیدن آموزش می بینند. »

جمع بندی

حتما این تعریف از فناوری را شنیده اید که می گوید: فناوری شیوه ای است که گره گشای کار انسان باشد!

در این تعریف متوجه خواهیم شد که فناوری به کمک انسان آمده تا کار ها راحت تر و بهتر انجام شوند.

ما همه می دانیم که آموزش بخش بسیار مهمی در سراسر زندگی ما خواهد بود زیرا انسان همیشه مشتاق یادگیری می باشد. پس با ادغام فناوری های دیجیتالی و الکترونیکی جدید با مبحث آموزش می توانیم تجربه بسیار بهتری را برای خود به ارمغان آوریم که اولین قدم برای این راه، قبول تغییر است زیرا روش های سنتی کم کم در حال منسوخ شدن می باشند.

پیمایش به بالا