اینترنت اشیا و کاربرد آن در صنعت ساختمان

فناوری اینترنت اشیا روز به روز  در حال پیشرفت است. این فناوری در یکایک جنبه های زندگی بشری نمایان شده است و ما به راحتی و با یک کلیک می توانیم وسایل الکترونیکی خود را بهم مرتبط سازیم. در صنعت ساختمان نیز اینترنت اشیا به صورت فراگیر مورد استفاده است. در دنیای امروزی اصطلاح خانه هوشمند بسیار فراگیر شده و افراد زیادی مشتاق هوشمند سازی خانه خود هستند. همچنین شرکت ها با جمع آوری اطلاعات و داده ها، سعی دارند که تجربه کاربری بهتری برای مشتریان خود فراهم کنند.

همچنین میتوانید از خدمات مشاوره هوشمند سازی ابر زندگی برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدام به هوشمند سازی کسب و کار خود استفاده کنید.

تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید، متوجه شوید که به دلیل دمای بالای اتاق عرق کرده اید و همین باعث شده است خواب با کیفیتی نداشته باشید؟ بنظر شما اگر یک دماسنج، دمای بدن شما را سنجیده و همزمان به سیستم گرمایشی اتاق دستور کم کردن دما را میداد، باز هم این اتفاق برای شما می افتاد؟

تکنولوژی اینترنت اشیا و همگام سازی وسایل الکترونیکی با یکدیگر، کار مشابه دماسنج نام برده ما را انجام می دهد که در ادامه با مثال های بیشتر این تکنولوژی را بهتر معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : آینده ای آر و وی آر (AR & VR) در جهان

اینترنت اشیا و کاربرد آن در صنعت ساختمان

صنعت ساختمان همگام با تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است. مهم ترین دلیل پیشرفت صنایع ساختمانی این است که با استفاده از هوشمند سازی خانه ها، برای راحتی هر چه بیشتر انسان قدم بردارد.

در فیلم های متعدد دیدیم که یک ربات در اختیار انسان است و مانند یک خدمتکار تمامی کار های یک خانه را انجام می دهد البته مصداق واقعی این ربات ها کمی با شکل متصور در ذهن ما تفاوت دارند، گرچه هیچ بعید نیست در سال های آینده شاهد این تحول عظیم هم باشیم که با افزایش تکنولوژی هوش مصنوعی پیشرفت خواهد کرد. اما در حال حاضر ما میتوانیم با استفاده از اینترنت اشیا امور خانه خود را انجام دهیم. بدین صورت که با استفاده از اینترنت تمامی وسایل هوشمند خانه خود را به گوشی موبایل وصل کرده و دستور انجام کار آن را از سمت خود به آنها بدهیم یا با تنظیمات مشخص و از پیش تعیین شده، به صورت اتوماتیک کار ها را انجام دهند.

در ادامه با مثال هایی از کاربرد اینترنت اشیا آشنا خواهیم شد:

امنیت خانه:

اگر امنیت خانه یکی از دغدغه های شما می باشد با استفاده از سیستم های امنیت هوشمند می توانید به آرامش فکری برسید. خانه هوشمند دارای سیستم امنیت، با استفاده از جی پی اس، می تواند فاصله ساکنین خانه را محاسبه کرده و هنگام نزدیک شدن آنان به خانه قفل های هوشمند پارکینگ را به روی آنان باز کند. در زمانی که در خانه نیستید، سنسور های هوشمند حرکات مشکوک انسانی را به پلیس گزارش خواهند داد.

سیستم های حرارتی:

اگر خانه هوشمند خود را با سیستم های حرارتی هوشمند مجهز کرده باشید می توانید از مزایایی چون: مصرف بهینه انرژی و جلوگیری از مصرف بی رویه آن، نگه داشتن دمای خانه در شرایطی مطلوب متناسب با نیاز اعضای خانه، عیب یابی سیستم تهویه هوا و سیستم حرارتی و دادن اخطار به کاربر و…

نور و روشنایی:

ممکن است هنگامی که آماده خوابیدن هستید و در تخت خود دراز می کشید ناگهان به خاطر می آورید که خاموش کردن چراغ را فراموش کردید! اگر که کلید برق از شما دور باشد و مجبور باشید از جای خود بلند شوید و به سمت چراغ بروید! البته علم برای حل این مشکل به کمک شما آماده! درست است که شاید هزینه کردن برای سیستم روشنایی به دلیل بالا زیاد کار معقولی نباشد اما امکانات بسیار زیادی که سیستم نور برای شما به ارمغان می آورد بدین شرح است: حضور افراد را در خانه تشخیص می دهند و این امر باعث می شود اگر حتی شما فراموش کرده باشید چراغ های خانه را در زمان خروج از منزل خاموش کنید، این سیستم برای جلوگیری از مصرف بی رویه برق آن ها را خاموش می کند و یا دیگر در هنگام ورود به خانه در تاریکی دنبال کلید برق نباشید.

برخی سیستم های روشنایی با صدا نیز کار کرده و دستور میگیرند. اگر شما برای مدتی قصد سفر داشته باشید با تنظیمات این سیستم می توانید الگو مشخص خاموش و روشن شدن چراغ ها را تعیین کرده تا افراد بیرون خانه تصور کنند خانه خالی از سکنه نیست.

بیشتر بخوانید : استفاده از فناوری های نوین در آموزش

مدیریت آشپزخانه و هال:

در خانه هوشمند، در صورتی که از وسایلی استفاده کنید که قادر به اتصال به اینترنت هستند، قادر هستند از راه دور آن ها را تنظیم کرده و کنترل کنید.

شما می توانید هنگام ورود به خانه با تلویزیون و دستگاه صوتی و تصویری روشن روبرو شوید یا شومینه هوشمند خود را بدون اینکه اقدام به روشن کردن آن کرده باشید، روشن ببینید.

در هنگامی که بعد از صرف ناهار خسته هستید و قادر به شستن ظرف ها نیستید، ظرف های کثیف خود را در ماشین ظرفشویی قرار داده و با استفاده از دستگاه تلفن خود آن را روشن کنید. یخچال و فریزر هوشمند شما نزدیک شدن انقضاء مواد غذایی را به شما گزارش می دهد. هنگامی که وقتی برای درست کردن غذای مفصلی ندارید و قصد ندارید از بیرون  غذا سفارش دهید، یخچال هوشمند شما با توجه به مواد موجود در آن به شما دستور غذایی می دهد.

  اسمارت هوم هاب:

دستگاه هایی که با استفاده از یک اسپیکر و میکروفن و با اتصال به چرخه خانه هوشمند و وسایل آن فرمان های کاربر را اجرا می کنند. مثلا می توانید به آنها دستور دهید که به همسرتان تلفن بزنند تا شما بتوانید با همسرتان مکالمه کنید.

حال که با مفهوم و مثال های خانه هوشمند آشنا شدیم وقت آن رسیده به اصلاح رایج در مورد هوشمند سازی خانه ها بکار می رود هم بپردازیم.

BMS چیست؟

در واقع این عبارت به معنای مدیریت هوشمند ساختمان می باشد و می تواند تمامی اقداماتی که برای ساختمان انجام می شود تا اجزا ساختمان باهم در تعادل باشند، نسبت داده می شود. از سیستم های حرارتی و سرمایشی تا سیستم های مکانیکی و روشنایی همه و همه به کنترل و بهینه سازی ساختمان برای ساکنین می باشد. یکی دیگر از اهداف این سیستم، کم کردن مصرف انرژی می باشد. بنابراین سیستمی که در ساختمان تعبیه می شود و دستورات کنترل کننده را اجرا می کند سیستم بی ام اس می گویند

قطعا پیدا سازی این سیستم و هوشمند سازی خانه در ایران هزینه کمی ندارد چرا که از وسایل الکترونیکی زیادی در خانه هوشمند استفاده می شود، اما استفاده از این وسایل می تواند برای بسیاری از افراد راه حل خوبی باشد.

پیمایش به بالا