برند چیست؟

برند در اصطلاح عامیانه به نام و نشان تجاری گفته می‌شود و نشان دهنده‌ی هویت و جایگاه یک مجموعه‌ی تولیدی، صنعتی و تجاری در میان مشتریان و فعالان می‌باشد. اگرچه نام‌های تجاری در نگاه اول آنچنان مهم و تاثیرگذار به نظر نمی‌رسند ولی جالب است به این نکته توجه داشته باشید که نام و نشان تجاری اوّلین موردی است که مشتریان در هنگام مواجهه با محصولات و خدمات متنوّع با آن مواجه می‌شوند و اصولاً، نام‌های تجاری موجب جهت گیری ذهن مخاطبان می‌گردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هویت برند می توانید مقاله هویت برند چیست؟ را مطالعه کنید.

همچنین، نمی‌توان از این مورد غافل شد که برند‌ها جزئی جدایی ناپذیر از صنعت بازاریابی و فروش محصولات می‌باشند و وجود برخی از ویژگی‌ها و رعایت نکات کلیدی در هنگام طراحی و عرضه‌ی نام‌های تجاری به مشتریان می‌تواند موجب افزایش فروش محصولات و خدمات مختلف شود و جایگاه یک شرکت در میان مشتریان را تعیین نماید. لازم به ذکر است که امروزه شاخه‌ی جداگانه‌ای در زمینه‌ی تبلیغات گسترده با عنوان تبلیغات برندینگ وجود دارد که هدف اصلی آن معرّفی نام‌های تجاری و صنعتی به مشتریان بالقوه است و این مسئله میزان اهمیت و حساسیت این موضوع را بیش از پیش نمایان می‌سازد. به منظور کسب اطّلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع و آشنایی با نکات موجود در این زمینه در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین برای گرفتن اطلاعات بیشتر میتوانید از صفحه خدمات مشاوره برندسازی بهره ببرید.

برند‌ها چه ویژگی‌هایی را دارند و نشان دهنده‌ی چه مواردی هستند؟

در ادامه به چند ویژگی کلیدی از برند ها که هرکدام نشان دهنده ی موارد بسیار مهم هستند میپردازیم :

نام و نشان تجاری موجب شکل گیری پس زمینه‌ی فکری در مشتریان می‌شود:

نمی‌توان از این مورد غافل شد که برند‌ها تاثیرات عمیقی را بر روی مشتریان می‌گذارند و شکل گیری دیدگاه‌های مختلف در ذهن مشتریان و مردم یکی از این تاثیرات است. به عنوان مثال: نشان تجاری اپل یکی از معروف‌ترین برند‌ها در سراسر جهان است و کم‌تر کسی را می‌توان یافت که با این نشان تجاری آشنایی نداشته باشد. مشاهده شدن نشان تجاری اپل توسط دیگران موجب ایجاد شدن جرقه‌های فکری در ذهن آن‌ها می‌شود و مواردی همچون: کیفیت، بروز بودن، قیمت بالاتر نسبت به محصولات مشابه و … را در ذهن آن‌ها تداعی می‌کند و منظور ما از شکل گرفتن پس زمینه‌های ذهنی در مردم و مشتریان نیز همین موارد است.

حال فرض کنید که یک کمپانی دیگر از نام و نشان تجاری اپل کپی برداری کند و محصولاتی مشابه با محصولات این شرکت بزرگ و معتبر را تولید نمایند. به نظر شما آیا این شرکت می‌تواند به فروش بالای کمپانی اپل دست یابد؟ جواب این سوال منفی است زیرا مشتریان در اولین مواجهه با نشان تقلبی متوجه خواهند شد که شرکت مورد نظر قصد سوء استفاده از نام و نشان تجاری اپل برای افزایش فروش محصولات خود را دارد و به همین دلیل است که برند‌ها باید به صورت اختصاصی و خلاقانه طراحی شوند و از روش‌های مختلفی برای تبلیغ درست و اصولی نشان‌های تجاری استفاده شود.

نام و نشان تجاری جزئی از هویت و ماهیت محصولات یک شرکت می‌باشد:

ممکن است که این فکر به ذهن شما خطور کرده باشد که چرا نام‌ها تجاری از چنین حساسیت بالایی برخوردار هستند و در جواب سوال می‌توان این مورد را مطرح کرد که نام‌ و نشان تجاری در راستای پیشرفت و محبوبیت یک کمپانی در میان مردم شکل گرفته است و تنها یک لوگو و عبارت ساده نیست.

به بیان ساده‌تر، برند‌ها آینه‌ی تمامی ویژگی‌های مثبت و منفی شرکت‌ها و محصولات مختلف هستند و به عنوان مثال: یک نشان تجاری که از کشور چین محصولات خود را به مشتریان عرضه می‌کند احتمالاً محصولات ارزان‌تری را نیز تولید می‌نماید و این ویژگی با قرار گرفتن در کنار مواردی همچون: احتمال پایین بودن کیفیت محصول مورد نظر در مقایسه با محصولات مشابه و نامعلوم بودن شرایط گارانتی محصول در نهایت موجب شکل گیری یک دیدگاه مثبت و یا منفی در مشتریان خواهد شد و این مورد دارای ارتباط مستقیمی با سابقه‌ی فعالیت شرکت در سال‌های گذشته دارد.

بنابراین، اگرچه برند‌ها ممکن است ساده و سطحی به نظر برسند ولی تاثیرات روان شناسی و ذهنی عمیقی را بر روی مخاطبان می‌گذارند و به همین علت است که شرکت‌های مختلف بسیار محتاطانه و آهسته در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر نام و نشان تجاری خود عمل می‌کنند.

برند‌ها‌ به صورت غیر مستقیم موجب تبلیغ و یا تخریب یک کمپانی می‌شوند:

نام و نشان تجاری می‌تواند نشان دهنده‌ی ویژگی‌های مختلفی باشد و تثبیت ویژگی‌های مثبت در ذهن مخاطبان و مشتریان و کم رنگ کردن ویژگی‌های منفی یک محصول از اصلی‌ترین وظایف برند می‌باشد و می‌تواند تفاوت میان موفقیت و شکست را برای کمپانی‌های مختلف رقم بزند.

ممکن است به یاد داشته باشید که در گذشته تعدادی از گوشی‌های کمپانی سامسونگ دارای اختلالی در باتری خود بودند که در برخی از مواقع موجب منفجر شدن باتری می‌شد و این عامل موجب عقب نشینی برخی از کاربران از محصولات این شرکت شد و میزان فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ در جهان را کاهش داد ولی کمپانی سامسونگ با تولید محصولات بهتر در سال‌های آینده موفق گردید تا این خاطره‌ی ناخوشایند را از ذهن مردم پاک کند و دوباره صدر جدول فروش گوشی‌‌های هوشمند را تصاحب نماید. بنابراین، می‌توان متوجه شد که ارتباط مستقیمی میان عملکرد یک شرکت و میزان محبوبیت برند آن وجود دارد و چگونه یک مشکل جزئی می‌تواند یک نشان تجاری را با خطر نابودی و ورشکستگی مواجه کند.

برند‌ها برای مشتریان چه مواردی را تداعی می‌کنند؟

در بخش‌های قبلی قسمت عمده‌ای از ویژگی‌ها و وظایف نام و نشان تجاری برای شما عنوان شد ولی موارد دیگری نیز وجود دارند که جزو ویژگی‌‌های فرعی برند‌ها محسوب می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون: کمک کردن به مخاطبان برای شناسایی بهتر تولید کننده‌ی محصول، کاهش ریسک خرید محصولات به دلیل آشنا بودن نشان تجاری برای مشتریان، تزئین و متمایز کردن محصول و محافظت از حقوق مادی و معنوی تولید کننده اشاره کرد. در کل، نام و نشان تجاری عضوی مهم و کلیدی در زمینه‌ی بازاریابی و میزان فروش محصولات است و کمپانی‌های مختلف از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای محافظت و ارتقاء نام و نشان تجاری خود استفاده می‌کنند.

پیمایش به بالا