توسعه فردی چیست؟

توسعه فردی یک شخص می تواند به عنوان یک فرآیند ثابت و مستمر در زندگی یک شخص پایدار باشد، در واقع توسعه فردی را می توان به عنوان راهی برای ارزیابی ویژگی های فردی و توانایی شخصی، برای رسیدن به اهداف و تحقق رویاهای شخصی و همچنین به بالفعل رساندن توانایی شخصی دانست. ایده های زیادی برای توسعه فردی وجود دارد، ولی شاید یکی از مهم ترین ایده ها را شخصی به نام آبراهام مزلو در دهه هفتاد میلادی مطرح کرد.این نظریه نیازهای آدمی را برای رسیدن به توسعه فردی به پنج قسمت عمده تقسیم کرده است:

  • اولین نیازی که از آن اسم برده شده دراین هرم، نیازهای زیستی نام دارد. این نیازها به عنوان ابتدایی ترین و شاید اصلی ترین پیش نیازهای انسان برای رسیدن به توسعه فردی به شمار می آیند که در کل شامل نیازهایی مانند خواب مناسب ، خوراک و سلامت تقسیم بندی می شوند.
  • دومین نیازی که در این هرم ذکر شده نیازهای امنیتی می باشد، حفاظت و دوری از استرس و وحشت مسلما تاثیر به سزایی به رشد و توسعه هر فرد در زندگی و شغل او ایجاد می کند.
  • سومین نیاز، نیازهای اجتماعی نام دارند انسان از همان بدو تولد در کوچکترین بخش اجتماع یعنی خانواده رشد پیدا می کند و در آنجا به نیازهایی مانند محبت و تعلق خاطر و حتی چگونگی زندگی اجتماعی آشنا می شود.
  • در چهارمین بخش از هرم مزلو، نیاز احترام قرار دارد. این نیاز می تواند از طریق راه درست و کمک به بشریت به وجود بیاید مانند کسی که واکسن کرونا را کشف کرد و هم می تواند از طریق عکس آن(مثل کسانی که جنگ ها را شروع می کنند) به وجود آید. ولی احترامی که به وسیله کمک بیشتری برای توسعه فردی در راه درست انجام می دهد.
  • آخرین بخش هرم، خودشکوفایی و خود انگیزشی است. یک جمله معروف از مزلو هست که بیان می کند (آنچه انسان می تواند باشد، باید بشود)  یعنی انسان برای بالفعل کردن استعدادهای خود فقط نیاز به راه هایی برای خودشکوفایی خود دارد.

همچنین شما میتوانید از خدمات کوچینگ توسعه فردی ابر زندگی بهره مند شوید.

ایجاد یک چشم اندازی شخصی توسعه فردی

در توسعه فردی بعضی زمانها انسان صرفا برای تفریح یا سرگرمی به دنبال آن هستند. البته انسان اگر اهدافی یا هدفی را برای آن داشته باشد، بسیار آسان تر و راحت تر می تواند بر خود انگیزه کافی را بدهد تا به این مهم دست یابد. و به خود شکوفایی برسد. بعضی وقت ها باید از خود بپرسیم که جایگاه ما بعد ازگذشت یک یا دو سال دقیقا کجا خواهد بود. هر دیدی را باید در اینجا در نظر گرفت مثل زندگی شخصی، عادت ها، حرفه هایی که یاد داریم و حتی نوع و میزان مطالعه برای هر کدام از این ها، باید آنچه را در حال انجامش هستید و آنچه را که قصد انجامش را دارید، توصیف کنید باید به صورت دقیق به آنچه که برای رسیدن اهداف است، عمل کنید.

البته بلند پروازی هم کمک شایانی برای بهبود بخشیدن به این اهداف می کند. در هر جنبه ای که در زندگی دارید، سعی کنید بین دو تا پنج گلوله هدف داشته باشید. این در واقع به شما این امکان را می دهد که در پایان نتیجه کاملی از توسعه فردی زندگی خود در هر کدام از جنبه های که انتخاب کردید، برسید. این واکاوی در جنبه های زندگی شخصی و فکر کردن در مورد اهمیت هر یک از آنها می تواند برای توسعه فردی به وجود بیاید که اگر می توانستید حفظ در یک زمینه از این جنبه ها به موفقیت برسید، کدامیک از جنبه ها می توانست در واقع  باشد و دلیلی که شما در آن جنبه موفق می شدید، چه چیزی بود و چرا؟

برنامه ریزی برای توسعه فردی پایدارخود

برای توسعه فردی داشتن یک برنامه یا ایده برای رسیدن به آن امری ضروری نیست ولی در واقع برنامه داشتن برای آن ها، روند رسیدن به توسعه فردی را واقع بینانه تر می کند. رشد مهارت های شخصی، روشی که به این عنوان شناخته می شود، خود به خود اتفاق نمی افتد. برخی از توسعه های فردی، مستلزم، بودن در یک مکان و زمان مناسب و استفاده از فرصت های بدست آمده می باشد اما بر کسی پوشیده نیست برای رسیدن به توسعه فردی، نیاز به کسب مهارت های بیشتر در زندگی شخصی باشیم که این امر نیز به تلاش بیشتر در زندگی شخصی دارد در زمان هایی در زندگی، شخص ممکن است به صورت اتفاقی، شانس افزایش فردی را در زندگی خود کسب کند (مانند فرصتی که موجب کار با شخص خاصی بشود).

یک نوسنده آمریکایی می گوید هر چه بیشتر کار کنید خوش شانس تر می شوید. در واقع معنی این حرف و جمله می تواند این باشد که برای رسیدن به یک جاه طلبی، شما باید بدانید روی کدام یک از جنبه های زندگی تمرکز کنید و با کار زیاد انها را بهبود ببخشید، مسلما نتیجه این کار چیزی به جز پیشرفت توسعه فردی نخواهد بود. توجیح داشتن دلیل برای داشتن برنامه ریزی برای توسعه فردی در زندگی بسیار ساده است. در واقع این خود شخص می باشد که می داند در واقع این خود شخص می باشد که می داند، در واقع به چه چیزی می خواهد دست یابد و تنها کلید رسیدن به آن در دست خود شخص است. داشتن برنامه ریزی منظم و مرتب، برای رسیدن به چیزی که فرد آرزوی آن رادارد، یک مساله بسیاری الزامی و حیاتی می باشد. بسیاریافراد شاید بر این باور باشند که توسعه فردی فقط برای محیط های کاری یا تحصیلی باشند، ولی در واقع شروع آن از زندگی شخصی افراد سرچشمه می گیرد.

شروع روند بهبود توسعه فردی

در توسعه فردی راههای گوناگونی هستند که به وسیله آنها می توانید از ضعف های خود آگاه شوید. برای رسیدن به آن شما مسلما نیازمندی طرح هایی هستید که بتوانید برای رفع مشکلات شما مفید باشد. کنفرانس های رسمی یا غیر رسمی که فرصت های یادگیری را برای شما مهیا می سازد و یا همچنین استفاده ازتجارت غیر رسمی دیگران، مانند خواندن و یا راهنمایی گرفتن از اشخاص معتبر، هر کدام می تواند باعث ایجاد روند بهبودی در توسعه فردی شما گردد. انتخاب هر یک از آنها به عهده شما می باشد، هر چند عواملی نیز ممکن در انتخاب آنها دلیل باشد، مثل این که بتوانید در یک کنفرانس رسمی حضور یابید، قاعدتا مستلزم پرداخت هزینه ای برای آن می باشید. انتقال تخصص فرآیند بهره گیری از زمینه های تخصص شما و این که چگونگی دانستن استفاده از آنها در شرایط مختلف، کمی متفاوت است.

در واقع با توجه به دانسته های خود در دوره های قبلی زندگی، که این دانسته ها می تواند در زمینه شغلی و یا زندگی شخصی باشد، عمل کردن به آنها و دیدن آنها به چشم یک تجربه مناسب، می تواند تضمین بخش روند بهبودی بسیار زیادی در توسعه فردی شما گردد برای رسیدن به یک روند بهبودی کامل و خوب در زندگی و یا شغل باید یک چیز مهم را در نظر گرفت و آن این است که به هیچ عنوان شرایطی را که در قبل باعث کندی در این روند در زندگی قبلی ما شده را دوباره نخواهیم به زندگی جدید اضافه کنیم. بسیاری از افراد، به خصوص در حال پیدا کردن مسئله ای دشوارند، تشخیص هر چیزی راکه حتی در آن تخصص دارند را برای خود سخت می بینند اماباید این را در نظر گرفت که برای روند بهبود باید اینگونه فکر کرد که انجام هر کاری در حیطه تخصص شما بسیار آسان خواهد بود. و این نکنه را در نظر بگیرید در بهترین حالات نیز شما توانایی انجام دادن تخصص های خود را دارا هستید.

پیمایش به بالا