تیم سازی در استارتاپ

در استارتاپ چیزی به عنوان کارآفرین انفرادی وجود ندارد و همیشه حرف اول را تیم سازی میزند. از آنجایی که هیچ کس تا به حال یک تجارت را از پایه مقیاس بندی نکرده است پس نمی شود این کار را به تنهایی انجام داد، در واقع اگر افراد به صورت تک تک  به حال خود به کار خود ادامه دهند، شغل دیگری برای آنها وجود  نخواهند داشت. کتابی در مورد تاجر و سرمایه گذار افسانه ای وارن بافت هست که در آن بافت سالها تلاش کرد تا دوست دیرینه خود، چارلی مونگر را متقاعد کند که شریک تجاری او باشد:

  • او هرگز به جستجوی جای دیگری نپرداخت.
  • او هرگز به شخص دیگری بسنده نکرد.
  • او می دانست چارلی آن مرد است و همه کارها را برای سوار کردن او انجام داد.

خواندن این داستان چیزی را که قبلاً می دانستم تثبیت کرد. افرادی که برای کار انتخاب می کنید توانایی ساختن یا خراب کردن تجارت شما را دارند. اگر به تحقیق در مورد چرایی عدم موفقیت شرکت های نوپا نگاهی بیندازید، تیم اشتباه یکی از مهمترین دلایل است. اینکه یک تیم منتخب و استراتژیک بسازید یک عمل ضروری است. اگر به تازگی شغلی راه اندازی کرده اید حتما در مورد این قضیه فکر کنید. همچنین میتوانید از صفحه خدمات مشاوره استارت آپ ابر زندگی برای کسب اطللاعات بیشتر و کسب خدمات استفاده کنید.

نحوه انتخاب اعضا قبل از تیم سازی

در این مقاله، بهترین مشاوره خود را برای تیم سازی که استارت آپ شما را به سمت قله هدایت می کند، به شما ارائه می دهیم. از همه بهتر ما به شما اجازه می دهیم تا از راهکارهای عملی برای اطمینان از ضد حریق بودن تیم خود استفاده کنید زیرا در تمام مراحل مهمترین چیزی که برای موفقیت و پیشبرد اهداف تیم موثراست خاموش کردن این آتش و التهابات اولیه  از درون تیم است . وقتی تازه کار را شروع می کنید، ممکن است منبع انتخاب زیادی برای استخدام یک تیم بزرگ نداشته باشید. و این شامل ارتباط مستقیم با مشتریان بالقوه نیز میشود پس اطمینان حاصل کنید که تیم شما نگرش مناسبی برای سرویس دهی دارد.

با خود شروع کنید

شاید جمله بعدی که میگوییم کلیشه ای باشد با این حال دقت کنید که : خودآگاهی، پایه و اساس همه ی چیزهای خوب است. یک تیم قدرتمند از خود شما و به همراهی شما  شروع می شود. در واقع  به خاطر اینکه شما تمام مهارت های لازم برای مقیاس گذاری یک استارتاپ را ندارید باید اول تمام مهارت های خود را به طور ملموس ارزیابی کنید که در چه چیزهای عالی هستید و چه ویژگی هایی کم دارید. البته این فقط در مورد مهارت های اجتماعی نیست بلکه در ویژگی های شخصی نیز اهمیت دارد . حدود 77٪ از کارفرمایان موافق هستند که مهارت شخصی نیز به همان اندازه مهم است که بقیه مهارت ها هستند. شخصیت، ارزش ها و اعتقادات شما مواردی است که باید آنها را مورد توجه قرار دهید. کاری را انجام دهید که در آن عالی هستید. افراد مسئولیت پذیر را پیدا کنید تا بقیه کارها را انجام دهند. به همین سادگی

اعضای تمام کننده استخدام کنید

هیچ شغلی را نمیتوان تنها با یک ایده راه اندازی کرد . این اجرا است که ایده را به یک تجارت مشروع و درآمدزا تبدیل می کند. پس شما باید تیمی را بسازید که به جای ایده پردازی و ایده گرفتن از اعضای تیم به کار کردن مشغول شود . استارت آپ ها طاقت فرسا هستند و کارها با سرعت بالایی پیش می روند پس چالش ها همیشه به سمت شما سرازیر می شوند و شاید به همین دلیل است که طی سالهای گذشته استارت آپ ها در جهان کاهش چشمگیری داشته اند، پس این که شما اعضای تیمی با توانایی انجام سریع و کارآمد برای مقابله با مشکلات داشته باشید یک ضرورت است. با ماهیت رقابتی کسب و کار، شما به افرادی نیاز دارید که بسیار باهوش باشند چون توانایی نوآوری و ارائه راه حل های خلاقانه یک سرمایه بزرگ است. از همان ابتدا به چالش های احتمالی فکر کنید و طوری تیم سازی کنید که بتوانید از پس هر مشکلی که سر راهتان قرار دارد برآیید.

صرفا برای راه اندازی تیم سازی نکنید

شاید این مورد در طول جریان این مقاله نباشد، اما باید بگوییم : مرحله راه اندازی موقتی است و بسیاری از مشاغل از مرحله اولیه عبور نمی کنند، اما این راه درستی برای انتخاب نیست. در اینجا نرخ شکست شغل های  کوچک طی چندین سال ذکر شده است و  دلایل شکست کسب و کارها را در اینفوگرافیک نام برده ایم پس اجازه ندهید این باعث دلسردی شما شود. شما می توانید شغلی داشته باشید که برای سالیان سال منبع درآمدتان باشد.

چشم اندازی بلند مدت برای تجارت خود در نظر بگیرید و  تمام بخشهای مختلف را برای تحقق بخشیدن به این چشم انداز بنویسید، در اینجا چند نمونه آورده شده است بازاریابی و فروش، طراحی و توسعه محصول، حسابداری و امور مالی ،تحقیق و توسعه . اینها در بسیاری از صنایع به درستی رعایت میشوند. بخاطر داشته باشید که برای هر عملکرد به یک نفر خاص  از تیم احتیاج ندارید، افرادی را استخدام کنید که توانایی انجام تمام این وظایف را داشته  باشند.

اهمیت خدمات به مشتری برای اعضا

حواستان باشد که امور خدمات مشتری فقط مسئولیت یک بخش از تیم تجاری شما نباشد بلکه هر عضوی از تیم باید به انجام کار برای مصرف کننده نهایی علاقه مند باشد، پس درگیر چیزهایی بشوید که برای مسیر موفقیت لازم است زیرا نهایتا این سود حاصل از تجارت است که همه چیز را مشخص میکند. باید به اعداد و ارقام  فکر کنید تا بتوانید تیمی بسازید که همیشه مشتریانتان را در مرکز توجه قرار دهد، تا نهایتا در رسیدن به اهداف درآمدی خود مشکلی نداشته باشید. با اینکه عملکرد گفته شده بیشتر مناسب مشاغل جا افتاده و استقرار یافته است اما برای یک شرکت تازه کار نیز مهم است .

شخصیت شناسی هم تیمی ها

اگر میخواهید کارتان در نطفه خفه شود حتما اعضای تیمی را استخدام کنید که با یکدیگر سازگاری ندارند. کشمکش مداوم مانع انجام کاری که باید انجام شود می شود . نه اینکه بگوییم تیپ های شخصیتی مشابه  باید از ملاک استخدام اعضای تیم شود زیرا همیشه یک گروه متنوع لازم خواهید داشت، اما شما برای تیم سازی باید اعضای تیم خود را بشناسید.معمولا برای اینکه بفهمید چه صفاتی دارند، باید  به طور گسترده ای از آزمون های شخصیت در استخدام استفاده کنید . 46٪ کارفرمایان از آنها استفاده می کنند. آزمون های قبل از استخدام به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که چه کسی هم تیمی مناسبی هست و چه کسی  نیست.

همه به دنبال کسب و کارطولانی با شما نیستند و ممکن است این رویای نهایی هم تیمی شما نباشد بلکه کار شما صرفا دروازه ای برای رسیدن به آنچه بعدا می خواهد باشد. چرا که 50٪ از افراد شاغل هنوز به دنبال فرصت های شغلی جدید هستند. به عنوان مثال، ممکن است شخصی بخواهد برای فرصتی برای شبکه سازی و ایجاد ارتباط به تیم شما بپیوندد پس این تصمیم که آن ها را انتخاب کنید یا خیر به عهده شماست. چنین افرادی می توانند برای مدت کوتاهی به شما کمک کنند. اما اگر می خواهید افرادی که برای کار طولانی کار بزرگی انجام می دهند، مطمئن شوید که اهداف آنها با کار همسو است. مهمترین چیز برای تیم سازی این است که شما از خواسته های اعضای تیم خود آگاه باشید.

پیمایش به بالا