مدل‌های جذب سرمایه مبتنی بر bootstrapping و مزایا و معایب آن

اگر بخواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید یا باید سرمایه زیادی داشته باشید تا ابزار و افراد مورد نیاز برای کسب و کار خود را تامین کنید یا باید از بانک‌ها یا موسسات مالی، وام بگیرید. این روش‌ها برای افرادی که تجربه کاری ندارند بسیار پر ریسک خواهد بود و شما باید در نظر بگیرید که در صورت عدم موفقیت در پروژه، سرمایه خود را از دست داده‌اید. یکی از روش‌هایی که برای راه اندازی کسب و کار در این شرایط بسیار مناسب است، مدل‌های جذب سرمایه می‌باشد که bootstrapping یکی از آنها است. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از بلاگ مشاوره کسب و کار چیست؟ بهره ببرید.

بوت استرپینگ چیست؟

بوت استرپینگ فرآیند ایجاد یک تجارت از ابتدا بدون جذب سرمایه و یا با حداقل سرمایه خارجی است. این روشی برای تأمین مالی مشاغل کوچک، بدون استفاده از وام یا سایر منابع مالی است.

بوت استرپینگ رویکرد ایجاد کسب و کار با هزینه حداقلی برای راه اندازی یک شرکت است. به عبارت دیگر، بوت استرپینگ یکی از مدل‌های جذب سرمایه است که به واسطه آن یک کارآفرین یک تجارت مستقل را شروع می‌کند، آن را به بازار عرضه می‌کند و با استفاده از منابع یا پول محدود، تجارت را رونق می‌بخشد. این امر بدون استفاده از شرکت‌های سرمایه پذیر یا حتی سرمایه گذار محقق می‌شود.

کارآفرینانی که خود ساخته‌اند- یعنی راه موفقیت خود را می‌سازند- بسیار کم هستند. برای شروع یک تجارت و رسیدن به موفقیت اعتماد به نفس، تحمل ریسک، انضباط شخصی، عزم راسخ و رقابت لازم است. Bootstrapperها بدون پشتوانه مالی و داشتن سرمایه اولیه کم یا گاهی بدون داشتن هیچ سرمایه تجاری کسب و کاری را ایجاد می‌کنند. برای کسب موفقیت از این روش، فداکاری بسیار، اخلاق مداری و یک ذهن خلاق لازم است. برخی از بزرگترین کارآفرینان مانند سام والتون و استیو جابز نمونه این افراد هستند.

همچنین میتواید درباره مدیریت در شرایط ابهام از مقاله مدیریت در شرایط ابهام چیست؟ استفاده کنید.

راه اندازی یک کسب و کار یا شرکت

برای رشد موفق یک شرکت، استراتژی که در آن تمام خطرات احتمالی محاسبه می‌شود، لازم است. علاوه بر این، بودجه موجود باید به حیاتی‌ترین بخش‌های مدل کسب و کار اختصاص یابد.

یک شرکت بوت استرپ معمولاً طی سه مرحله تأمین مالی رشد می‌کند:

  • مرحله آغازین: این مرحله به طور معمول با برخی پس اندازهای شخصی، یا وام گرفتن یا سرمایه گذاری از طرف دوستان و خانواده، یا به عنوان یک تجارت جانبی شروع می‌شود. بنیانگذار همزمان با شروع کار به کار روزانه خود ادامه می‌دهد.
  • پرداخت هزینه توسط مشتری: در این مرحله، برای ادامه فعالیت شرکت از مشتریان پول دریافت می‌شود و در نهایت رشد سرمایه را به همراه دارد. به محض تأمین هزینه‌های عملیاتی، رشد سرعت می‌یابد.
  • اعتبار: در مرحله اعتبار، کارآفرین باید روی تأمین بودجه فعالیت‌های خاص، مانند بهبود تجهیزات، استخدام کارکنان و غیره تمرکز کند. در این مرحله، شرکت وام می‌گیرد یا حتی ممکن است برای دریافت سرمایه با ریسک بالا اقدام کند.

چه چیزی‌هایی برای توسعه یک شرکت مبتنی بر بوت استرپ لازم است؟

برای اداره یک شرکت بوت استرپ موفق، یک کارآفرین باید ایده بزرگی را اجرا کند، بر سود تمرکز کند، مهارت‌ها را توسعه دهد و به یک فرد تجاری موفق تبدیل شود.

روی ایده‌های بزرگ بوت استرپ را ایجاد کنید:

با داشتن یک ایده بزرگ، بهتر است آن را به یک سری ایده کوچک بشکنید و سپس کار را از بهترین قسمت شروع کنید. سپس روی بخش‌های دیگر تمرکز کنید.

روی سود تمرکز کنید:

سود همان چیزی است که تجارت را تأمین مالی می‌کند. باید یک ذهنیت کاملا متفاوت برای مدیریت استارتاپ‌های مبتنی بر سرمایه گذاری در مقایسه با شرکت دارای سرمایه اولیه وجود داشته باشد.

توسعه مهارت‌ها:

افرادی که شغل خود را شروع می‌کنند باید مهارت‌های بسیار متنوعی، همچون اشتیاق، مقاومت، استقامت و شجاعت داشته باشند. این موارد برای راه اندازی یک شرکت به روش بوت استرپ الزامی است.

چه کسب و کارهایی را می‌توان با روش بوت استرپینگ راه اندازی کرد؟

به طور کلی دو نوع شرکت وجود دارد که می‌توان با این روش آنها را راه اندازی نمود:

شرکت‌هایی که در مراحل اولیه، به میزان زیاد سرمایه به ویژه از منابع خارجی احتیاج ندارند.

شرکت‌های کارآفرین سریال، که در آن بنیانگذار از فروش شرکت قبلی برای سرمایه گذاری در کسب و کار جدید پول دارد.

چرا افراد مدل‌های جذب سرمایه مبتنی بر Bootstrapping را انتخاب می‌کنند؟

بوت استرپینگ معمولاً انتخاب کارآفرینان تازه کار است. به آنها اجازه می‌دهد بدون داشتن تجربه شرکت تاسیس و سرمایه گذار جذب کنند. دلایل مختلفی برای انتخاب مدل‌های جذب سرمایه بر پایه بوت استرپینگ وجود دارد که عبارتند از:

  • کمبود تجربه در تدوین برنامه‌های تجاری و کارآفرینی
  • عدم مهارت برای تبلیغ محصول و تماس با تامین کنندگان
  • عدم آگهی از روش‌هایی که بودجه را افزایش می‌دهد
  • نمی‌خواهید درآمد خود را با سرمایه گذاران تقسیم کنید
  • نمی‌خواهید وقت خود را صرف جستجوی یک سرمایه گذار کنید

مزایای بوت استرپینگ

در مدل‌های جذب سرمایه با bootstrapping،‌ شخص بدون اینکه سرمایه خود را خرج کند یا زیر بار وام برود می‌تواند تجربه زیادی کسب کند. بعلاوه در صورت موفقیت در پروژه، می‌تواند صاحب سرمایه شود و سرمایه گذار نیز جذب کند و تجارت خود را ارتقا دهد.

bootstrapper حق هرگونه پیشرفت و ایده‌هایی را که در طول توسعه تجارت استفاده شده‌اند، برای خود محفوظ می‌داند.

کمبود بودجه اولیه باعث می‌شود کارآفرینان مجبور به پیاده سازی پیشنهادهای خلاقانه برای حل مشکل شوند.

یک کارآفرین می‌تواند همه تصمیمات را به طور مستقل اتخاذ کند، بنابراین می‌تواند چیزی منحصر به فرد خلق کند، رویایی را تحقق بخشد و از چهارچوب‌های تعیین شده توسط سرمایه گذاران مستقل باشد.

جذب بودجه خارجی چالش برانگیز است و می‌تواند یک کار بسیار استرس زا و وقت گیر باشد. بوت استرپینگ به یک کارآفرین اجازه می‌دهد تا کاملاً روی جنبه‌های اصلی کسب و کار مانند فروش ، توسعه محصول و … تمرکز کند.

تجارت به معنای ارائه یک ارزش خاص از طریق یک محصول یا خدمت است. بنابراین کارآفرین با یک ایده خلاقانه می‌تواند یک ارزش برای مردم به وجود بیاورد.

معایب Bootstrapping

اگر تقاضا بیش از توانایی شرکت در ارائه یا تولید خدمات یا محصولات باشد، رشد تجارت دشوار خواهد بود.

در مدل‌های جذب سرمایه مبتنی بر بوت استرپینگ، کارآفرین به جای اینکه آنها را با سرمایه گذاران که برای حمایت از رشد شرکت سرمایه گذاری می‌کنند، تقسیم کند، تقریباً تمام خطرات مالی را به عهده می‌گیرد.

در چارچوب ویژگی‌های بوت استرپینگ، جذب سرمایه گذاری‌های کلان و اجرای کامل ایده‌های شخص بسیار دشوار است.

پیمایش به بالا