مدیریت در شرایط ابهام چیست؟

تاریخچه

در دنیایی زندگی می کنیم که کسب و کارهای مختلفی در حال پیدایش، فعالیت و پیشرفت می باشند.که با عملکرد مدیریت هوشمندانه می توان به رونق و گسترش کارگاه ها دامن زد و آنها را تبدیل به کارخانجات بزرگ و سازمانهای عظیم تولیدی، اقتصادی و صنعتی نمود.

در شرایط کنونی بخاطر اپیدمی که وجود دارد کسب کارهای بزرگ و کوچک دچار بحران هستند و گاهی تا مرز ورشکستگی هم پیش می روند. که کارگاههای بزرگ بیشتر در معرض خطر قرار دارند . برای شروع هر نوع کسب وکاری باید تمام جوانب در نظر گرفته شود. تاریخچه، گذشته و بررسی تمامی حواشی برای پیشبرد بهینه کسب و کار سودمند خواهد بود. همچنین شما میتوانید از مقاله 3 استراتژی کسب و کار عمومی بهره ببرید.

برای داشتن یک کسب و کار موفق عوامل زیادی دخیل هستند از جمله تغییر در مدل کسب و کار، لزوم آگاهی لازم از مارکتینگ، بروز رسانی با اپلیکیشن های جدید، استفاده از تبلیغات برای دیده شدن با بررسی همه جانبه و مدیریت کارآمد می توانید در یک کسب و کار موفق داشته باشید.

برای گرفتن اطلاعات و مشاوره میتواند به مقاله مشاوره کسب و کار چیست؟ نگاهی بیاندازید.

مدیریت در شرایط ابهام

مازلو تئوریسین در زمینه روانشناسی و مدیریت است. ایشان در هرمی که طراحی نموده، به بررسی شرایط اعضای یک مجموعه می پردازد. در این هرم به نیازهای زیستی، نیاز های امنیتی، نیازهای اجتماعی، احترام و خودشکوفایی می پردازد، که با شناخت این نیازها می توانید مدیریت در شرایط ابهام را هم کنترل نمائید. در زمینه کسب  و کارها در ابتدا باید طرح توجیهی(Business plan) نوشته شود که در آن طرح کلیه موارد از جمله شرایط محیطی، میزان تولید، سود و زیان ، شرایط مالی و پرسنل مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از بخش ها مربوط به پرسنل می باشد، بدون شک یکی از مقوله های مهم دیگر داشتن استراتژی می باشد. و اینکه چگونه موضوع شکست در یک کسب و کار را مدیریت نمائید. با بررسی استراتژی سازمانی بسیاری از موارد از جمله مدیریت ریسک، مدیریت بحران، مدیریت ابهام را می توانیم تحت کنترل خود قرار دهید. علت اینکه یک استراتژی سازمانی با شکست مواجه می شود دلایل مختلفی دارد از جمله شرایط بازار، وجود تحریم ها، افزایش تقاضای بازار، تغییر تقاضای بازار، اجرایی نشدن برنامه زمان بندی مدیریتی، اجرایی نشدن بخش هایی از طرح توجیهی و عوامل دیگری که می تواند شرایط کسب و کار به درستی پیش نبرد.

حال در یک مجموعه با حضور مدیران حاذق که سازمان دهی لازم را انجام دهند و ضعف های سازمانی و عدم ثبات استراتژی را در یابند و مدیریت بحران را به موقع اجرا کنند، خواهند توانست سازمان را روی پا قرار دهند و آن را به رشد و تعالی سازمانی برسانند. در واقع مدیریت در شرایط ابهام را اجرا کرده اند، و با شفاف سازی و  برطرف کردن شکاف های سازمانی (GAP) ابهامات را برطرف و استراتژی بیمار سازمان را التیام و رشد سازمان و کسب و کار را تضمین نموده اند.

ارزش گذاری به تیم و مجموعه سازمانی هم امر بسیار مهمی است که عدم توجه به این امر ممکن است  باعث خروج سرمایه های فردی از مجموعه کسب و کار گردد، و ضربه سنگینی به کسب و کار وارد شود و زمان که این اتفاق رخ دهد سوی پیکان به سمت ضعف مدیریت و عدم اجرای مدیریت ابهام می باشد.

رفع ابهام استراتژی شما را از مشکلات و ضعف ها دور میکند. باید آگاهانه به این موضوع رسیدگی شود و بررسی کار تیمی و ارتباط دوستانه با تیم برگزار گردد تا این ابهام از بین برود و در زمان مشخص در خصوص ضعف ها و ابهامات آلارم اخطار نشان دهد. گزارش کار، بررسی عملکرد پرسنل، طرح های تشویقی، جلسات هفتگی همه  می تواند در شفاف سازی استراتژی کمک روز افزونی داشته باشد.

برنامه زمان بندی در استراتژی کوتاه مدت، یک راهکار دیگر برای سریع تر پیدا کردن ابهامات است زمانی که یک سیستم چارت سازمانی داشته باشد و هر شاخه مدیر و زیر مجموعه خود را داشته باشد، در صورت نظرسنجی و بحث های سازمانی مدیران هر مجموعه پاسخگو هستند و سریع تر مشکلات برطرف می شود و بررسی مدیریت ابهام محدودتر به هر رده می گردد و ساده تر عیب یابی سازمانی صورت می گیرد.

برای شروع یک کسب و کار با سرمایه کم میتوانید از مقاله مدل‌های جذب سرمایه مبتنی بر bootstrapping و مزایا و معایب آن استفاده کنید.

طرح طبقه بندی مشاغل

طرح طبقه بندی مشاغل که در یک کسب و کار نوشته می شود، در امر مدیریت در شرایط ابهام کمک شایانی می کند. در واقع در این طرح با شناخت افراد جهت جذب و استخدام، ابهامات شخصی فرد نیز مورد بررسی قرار می گیرد، و این روند پذیرش در مراحل بعدی با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد و در صورت ابهام، بررسی مدیریت جهت رفع ابهام دشوار نخواهد بود. و با رشد فرد در سازمان با ساختار طرح طبقه بندی مسیر را هموارتر و با شاخصه ها تعریف شده خواهد بود و در واقع ابهامات هم غیر قابل پیش بینی نخواهد بود. در این حوزه کار تیمی، ارتباط شفاف بین اعضای تیم، اثربخشی سازمانی، برگزاری دوره های آموزشی، بررسی علایق و آگاهی کامل از مهارت های هر شخص از تیم می تواند در شفاف سازی و پیشبرد یک کسب و کار به مدیریت ابهام کمک شایانی نماید.

در حوزه مسئولیتی که به شما محول شده تلاش کنید و بهترین تصمیم را برای کار خود انجام دهید از. صحبت هایی که پایه منطقی ندارد دوری کنید مشورت در حوزه کار خود را با افراد اهل فن انجام دهید. احساسات و عواطف خود را در کار مدیریت کنید. در کار خود شفاف سازی کنید که این امر باعث ایجاد بستری دور از ابهام می شود و این شاخه های سازمانی با رفتارهای فردی سازمانی بهبود می یابد و کسب و کاری بدون ابهام خواهید داشت. در حوزه مدیریت ریسک پذیری نیز جایگاه به خود را دارد در این حوزه با داشتن قدرت ریسک، می توانید با شرایط بحرانی مواجه شوید و مدیریت بحران و مدیریت در شرایط ابهام را لمس کنید و به دنبال راه حلی برای مشکل باشید.

مدیریت یک امر سلیقه ای نیست و برای بازدهی خوب نباید سود شخصی خود را در نظر بگیرید و به منافع سیستم تمرکز داشته باشید، تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید و بخاطر منافع شخصی رای به امری ندهید و با استفاده از تخصص خود و با ارتباط با علم روز دنیا اقدام به تصمیم بگیرید و با جدیت و مسئولیت پذیری کار کنید و اگر در موقعیتی باید تصمیم بگیرید که با مخالفت روبرو میشوید، ابهامات را بررسی و سپس تصمیم قاطع را بگیرید.

پیمایش به بالا