مشاوره بازرگانی و انواع آن چگونه است؟

برخی مواقع ممکن است یک اشتباه کوچک در کسب و کار، خسارت های جبران ناپذیری ایجاد کند. از این رو سازمان ها از خدمات مشاوره بازرگانی برای کمک به حل مشکلات، بهبود کارایی و رشد سرمایه گذاری خود بهره می برند. مجموعه ابر زندگی با ارائه خدمات مشاوره تجاری و بازرگانی در سطح بین المللی به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا آن ها به تجربه خودشان اکتفا نکنند و برای برداشتن قدم های بزرگ از تجارب دیگران بهره مند شوند

مشاوره بازرگانی و انواع آن

مشاوره بازرگانی چیست؟

مشاوره بازرگانی و تجاری حرفه ای است که از طریق آن خدمات مشاوره به سازمان ها و کسب و کارهای مختلف ارائه می شود. طبق تعریف مشاوران تجاری و بازگانی خدماتی و راهنمایی هایی در زمینه صادرات و واردات و تولید و عرضه کالاها ارائه می دهند. این نوع خدمات مشاوره با برنامه ریزی، سازماندهی و خلاقیت و تفکر استراتژیک به صاحبان مشاغل و سازمان ها در عیب یابی و حل مشکل کمک می کند.

علاوه بر این مشاوره بازرگانی از تخصص تجاری خود برای ارائه راهنمایی های آگاهانه در مورد اینکه چگونه یک سازمان می تواند بهره وری خود را به حداکثر برساند، سودآوری را افزایش دهد و مشکلات را برطرف سازد، بهره می برند.

مشاوران تجاری و بازگانی اساسا به صورت تیمی برای بهبود عملکرد کلی یک سازمان فعالیت می کنند. از طرفی لازم است تیم مشاورانی که خدمات مشاوره تجاری و بازرگانی را ارائه می دهند، از آشنایی کامل با تمام قوانین این حوزه و تجارت خارجی برخوردار شوند.

وجود یک مشاور بازرگانی خوب نه تنها می تواند به یک سازمان در پیدا کردن راه حل برای مشکلات کمک کند، بلکه از هدر رفتن زمان و هزینه های اضافی جلوگیری خواهد کرد.

وظایف مشاوران بازرگانی

خدمات مشاوره بازرگانی در انواع مختلف ارائه می شود که هر کدام وظایف خاصی را انجام می دهند. به عنوان مثال برخی از مشاوران بر صنایع خاصی تمرکز دارند، برخی دیگر استراتژی همه جانبه تری را اتخاذ می کنند. خدمات دقیق ارائه شده بسته به نوع سازمان و کسب و کارهایی متفاوت است، اما موارد زیر برخی از معمول ترین وظایف یک مشاور بازرگانی شامل موارد زیر می شود:

  • موانع توسعه یا کارایی سازمان را شناسایی سازد.
  • فرصت های تغییر نظام مند و مثبت سازمان را مورد بررسی قرار دهد و به اجرای آنها کمک کند.
  • پیشنهادات جدید را برای بهبود رویه ها یا ایجاد گردش کار ارائه دهد.
  • در استراتژی کسب و کار نقش داشته باشد.
  • ابتکارات تازه را معرفی کند.
  • بودجه یک شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، اصلاحات را به انجام برساند و پیشنهادات را عملی سازد.
  • تامین کنندگان و همکاران را بیابد.

Business consultants act as partners in identifying and overcoming the obstacles that arise along a company’s path to meet its goals.

مشاوران کسب و کار به عنوان شریک در شناسایی و غلبه بر موانعی که در مسیر یک شرکت برای دستیابی به اهدافش ایجاد می شود، عمل می کنند.

منبع : www.accelo.com

وظایف مشاوران بازرگانی

انواع مشاوره بازرگانی

اغلب مشاورانی که به یک کسب و کار مشاوره بازرگانی ارائه می دهند، در یک بخش یا حوزه خاصی که مربوط به همان سازمان یا کسب و کار است، تخصص دارند. برخی از متداول ترین انواع مشاوره تجاری عبارتند از:

مشاوره مدیریت بازرگانی

مشاوره مدیریت بازرگانی با ارائه راهنمایی های آگاهانه در مورد نحوه رسیدگی به مسائل مربوط به رشد و عملکرد بهتر سازمان ها کمک می کند. این نوع مشاوره با سازمان هایی در صنایع مختلف از جمله بازاریابی، مالی، منابع انسانی و استراتژی تجاری کار خواهد کرد.

نه تنها کسب و کارها خصوصی، بسیاری از مؤسسات دولتی، از مشاوره مدیریت بازرگانی برای ارتقا عملکرد و کارایی خود بهره می گیرند. مسئولیت اصلی مشاور این است که به سازمان ها ارزیابی از شیوه های موجود، پیشنهادهایی برای تغییر و یک برنامه اجرایی ارائه دهد.

مشاورانی که این نوع مشاوره بازرگانی ارائه می کنند، احتمال دارد توسط یک سازمان استخدام شوند. بنابراین مشاوران می توانند به مدیران ارشد در مورد یک پروژه خاص یا به طور کلی تر، در مورد سیاست ها و رویه های یک سازمان مشاوره دهند.

مشاوره توسعه کسب و کار

مشاوران توسعه کسب و کار به سازمان ها و کسب و کارها راهنمایی های تجاری ارائه می دهند. بسیاری از کسب و کارهای نوپا برای کمک به ایجاد یک پایه عملیاتی قوی نزد مشاوران توسعه کسب و کار می روند. مشاوران قبل از ارائه این نوع مشاوره ابتدا باید شیوه های تجاری فعلی سازمان ها را ارزیابی، تجزیه و تحلیل سازند.

در نتیجه آنها بهتر می توانند در مورد چگونگی ایجاد تمایل استراتژیک تر برای افزایش بازاریابی، اثربخشی و شانس فروش راهنمایی هایی ارائه دهند. مشاورانی که این نوع مشاوره بازرگانی ارائه می کنند، اغلب مجبور هستند با شرکت های نوپا بیشتر تعامل داشته باشند.

معمولا این شرکت های نوپا برای ایجاد ثبات در کسب و کار خود، ایجاد یک موقعیت پایدار و مطمئن در سازمان خود از طریق بهترین شیوه‌های آزمایش شده و واقعی در تلاش هستند.

مشاوره توسعه کسب و کار

مشاوره فناوری کسب و کار

وظیفه اصلی مشاور فناوری کسب و کار در یک محیط کسب و کار، پیشنهاد بهترین پیشرفت های فناوری برای ساده کردن عملیات کلی یک سازمان است. استفاده از دانش مدیران در فناوری، انجام تحقیق و تجزیه و تحلیل برای تعیین نیازهای یک سازمان، توسعه استراتژی هایی برای شناسایی حوزه هایی که نیاز به توسعه دارند و مدیریت امکانات مختلف درون یک شرکت اغلب وظایف اصلی بخش مشاوره بازرگانی است.

مشاوران با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مطالعه خود، می توانند استراتژی هایی ایجاد کنند و توصیه هایی برای راه حل هایی ارائه دهند که به قوانین و مقررات سازمان، از جمله چشم انداز و هدف آن پایبند است.

مشاوره استراتژی کسب و کار

یک مشاور استراتژی با مدیرعامل، هیئت مدیره و مدیران ارشد یک سازمان همکاری می کند تا برای تصمیمات و اهداف مختلف تجاری، مشاوره استراتژیک و هدفمند ارائه دهد. نقش مشاور استراتژی کسب و کار شناسایی مسائل سازمان و پیشنهاد راه حل است.

اهداف اصلی مشاورانی که این نوع مشاوره بازرگانی ارائه می کنند استفاده از اقدامات کلی زیر برای کمک به یک سازمان در دستیابی به اهداف و افزایش عملکرد است:

  • با مشتریان ملاقات داشته باشند تا اهداف آنها را برای تجارت دریابند.
  • رویه های فعلی سازمان و مدیریت تجاری را مورد بررسی قرار دهند.
  • مشکلات و بهبودهای بالقوه را تعیین کنند.
  • برای شناسایی راه حل ها در بازار به تحقیق بپردازند.
  • گزارش بنویسند.
  • استراتژی ایجاد و پیشنهادات ارائه دهند.

مشاوره کسب و کار دیجیتال

مشاوره دیجیتال یا مشاوره بازرگانی و بازاریابی دیجیتال طیف گسترده ای از خدمات آنلاین مانند مدیریت رسانه های اجتماعی، مشاوره فناوری اطلاعات، پشتیبانی SEO و طراحی وب را ارائه می دهد. مشاوره دیجیتال، علیرغم اشاره به طیف گسترده ای از خدمات، تا حد زیادی به پیاده سازی موثر استراتژی های سازمان در پلتفرم های دیجیتال مربوط می شود.

هدف اصلی مشاوره دیجیتال کمک به کسب و کارها در اجرای دیجیتالی استراتژی هایشان است. این می تواند شامل ایجاد یک وب سایت کاربردی و ساده برای استفاده، ارائه مشاوره در مورد بهترین هشتگ ها و زمان ارسال برای رسانه های اجتماعی، مدیریت خدمات بازاریابی ایمیلی یا متنی، نظارت بر طرح های بازاریابی دیجیتال یا بهینه سازی محتوای وب سایت برای موتورهای جستجو شود.

جمع بندی

مشاوران از طریق ارائه مشاوره بازرگانی به سازمان ها و کسب و کارها راه حل ها و راهنمایی هایی ارائه می دهند. این رهنمودها به سازمان ها کمک می کنند، به اهداف خود برسند و بر موانع و مشکلات خود فائق آیند. کسب و کارها می توانند با مراجعه به ابر زندگی از مشاوره های تجاری و بازرگانی که توسط مشاوران این مجموعه ارائه می شود، بهره مند شوند.

پیمایش به بالا