معرفی مدل های ارزش گذاری استارتاپ ها

اگر می خواهید برای شرکت تازه تاسیس خود سرمایه جمع کنید، یا در فکر این هستید که پول را در یک شرکت قرار دهید، تعیین ارزش شرکت مهم است. شرکت های نوپا یا استارتاپ معمولاً برای جمع آوری سرمایه مورد نیاز از بین فرشته ها یا سرمایه گذاران به دنبال جذب سرمایه خود هستند – اما یک شرکت کاملاً جدید چگونه ارزش گذاری میشود؟ ارزش گذاری دقیق شرکتهای نوپا بسیار مهم است، زیرا هنوز درآمد عملیاتی یا شاید حتی محصول قابل فروش ندارند و در حالی برای پیشرفت کار هزینه می کنند که برخی از رویکردها مانند جریان نقدی با تخفیف را می توان برای ارزیابی شرکت های تازه تأسیس و شرکت های مستقر استفاده کرد، سایر معیارها مانند ارزیابی بهای تمام شده و مرحله ای برای سرمایه گذاری های جدید منحصر به فرد است.

اگر به دنبال تاسیس یک شرکت برای خود هستید میتوانید از خدمات مشاوره کارآفرینی شتاب دهنده ابر زندگی استفاده کنید.

استارتاپ مانند جعبه است. یک جعبه بسیار خاص

جعبه دارای یک ارزش است. هرچه چیزهای بیشتری در جعبه قرار دهید، ارزش آن بیشتر می شود. یک حق ثبت اختراع در جعبه اضافه کنید، مقدار افزایش می یابد. به این جعبه تیم مدیریت، حتی اگر یک لگد اضافه کنید، ارزش افزایش می یابد و این کار سختی نیست.
جعبه نیز جادویی است، وقتی 1 دلار داخل آن بگذارید، 2، 3 دلار یا حتی 10 دلار به شما باز می گرداند،شگفت انگيز است مشکل این است که ساخت یک جعبه می تواند بسیار گران باشد. بنابراین شما باید بروید و افراد با پول را ببینید، بیایید آنها را سرمایه گذار بنامیم  و به آنها معامله ای ارائه دهید که کمی شبیه به این باشد:

1 میلیون دلار به من بدهید تا یک جعبه بسازم، و شما  (x) درصد از همه آنچه را که از آن بیرون می آید کسب کنید، اما “X” چقدر باید باشد؟

روش های مختلف ارزش گذاری استارت آپ:

این به ارزیابی قبل از پول بستگی دارد، به عنوان مثال  به ارزش جعبه در لحظه سرمایه گذاری. اما محاسبه ارزیابی قبل از پول مشکلی نیست. این مقاله 9 روش مختلف ارزیابی را برای شما فراهم می کند تا بهتر بتوانید نحوه تعیین ارزیابی قبل از پول را درک کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که بیشتر روشهای ارزیابی بر اساس داده هایی از قبیل ارزیابیهای مقایسه ای یا پایه است. چگونگی یافتن چنین داده هایی خود یک مسئله مفصل است و در این مقاله به آن پرداخته نخواهد شد.

و شاید در مقالات بعدی به شیوه اجرای هر کدام بپردازیم

برای شروع کار خود با روش Berkus ارزش گذاری کنید

روش Berkus یک قانون ساده و راحت برای تخمین ارزش جعبه شما است. این طراحی توسط Dave Berkus، نویسنده مشهور و سرمایه گذار شرکت  آنجل بیزینس طراحی شده است. نقطه شروع این است: آیا شما اعتقاد دارید که جعبه می تواند تا سال پنجم تجارت به 20 میلیون دلار درآمد برسد؟ اگر پاسخ مثبت است، پس می توانید جعبه خود را در برابر 5 معیار اصلی ساخت جعبه ارزیابی کنید.

این به شما یک تصور تقریبی از ارزش جعبه شما می دهد (ارزیابی AKA قبل از پول) قبل از همه توجه داشته باشید که طبق گفته Berkus، ارزش گذاری قبل از پول نباید بیش از 2 میلیون دلار باشد. روش Berkus برای استارت آپ های قبل از درآمد در نظر گرفته شده است.

روش جمع آوری فاکتورهای ریسک برای ارزش گذاری استارتاپ

روش جمع آوری فاکتورهای ریسک یا روش RFS نسخه کمی تکامل یافته روش Berkus است. ابتدا مقدار اولیه را برای جعبه خود تعیین می کنید. سپس مقدار گفته شده را برای 12 عامل ریسک ذاتی جعبه سازی تنظیم می کنید.

مقدار اولیه به عنوان مقدار متوسط برای یک جعبه مشابه در منطقه شما تعیین می شود و فاکتورهای ریسک چند برابر 250 هزار دلار دسته بندی می شوند، از 500 هزار دلار برای یک ریسک بسیار کم، تا – 500 دلار برای یک ریسک بسیار بالا. در اینجا دشوارترین قسمت و در بیشتر روشهای ارزیابی، یافتن اطلاعات مربوط به جعبه های مشابه است. روش جمع آوری فاکتورهای ریسک برای استارت آپ های قبل از درآمد منظور شده است.

روش ارزیابی کارت ارزیابی برای ارزش گذاری استارتاپ

روش ارزیابی کارت امتیازی یک رویکرد مفصل تر برای مسئله ارزیابی جعبه است. این با  روش همان روش RFS شروع می شود، یعنی شما برای جعبه خود یک ارزیابی پایه تعیین می کنید، سپس مقدار را برای مجموعه معینی از معیارها تنظیم می کنید. هیچ چیز جدیدی وجود ندارد، جز اینکه این معیارها براساس تأثیر آنها بر موفقیت کلی پروژه سنجیده می شوند. این روش همچنین با در نظر گرفتن 6 معیار با نام Bill Payne Method یافت می شود: مدیریت (30٪)، اندازه فرصت (25٪)، محصول یا خدمات (10٪)، کانالهای فروش (10٪)، مرحله تجارت (10٪) و سایر عوامل (15%). روش ارزیابی کارت امتیازی برای استارت آپ های قبل از درآمد در نظر گرفته شده است.

روش معاملات مقایسه ای برای ارزش گذاری استارتاپ

روش معاملات قابل مقایسه در واقع فقط یک قانون سه است

بسته به نوع جعبه ای که می سازید، می خواهید شاخصی پیدا کنید که پروکسی مناسبی برای ارزش جعبه شما باشد. این شاخص می تواند مختص صنعت شما باشد: درآمد ماهانه دوره ای (Saas)، تعداد منابع انسانی (موقت)، تعداد فروشگاه (خرده فروشی) ، ثبت اختراع (Medtech / Biotech) ، کاربران فعال هفتگی یا  WAU (پیام رسان ها). بیشتر اوقات ، می توانید خطوط مربوط به P&L را در نظر بگیرید: فروش ، حاشیه ناخالص EBITDA و غیره بسته به مقایسه های قابل مقایسه ، جعبه 685 دلار یا 6،736 دلار ارزش دارد روش معاملات قابل مقایسه برای استارت آپ های قبل و بعد از درآمد منظور شده است.

روش ارزش کتاب برای ارزش گذاری استارت آپ

فراموش نکنید که جعبه چقدر جادویی است و ببینید ارزش 1 پوند مقوا چقدر است. ارزش دفتری به ارزش خالص شرکت یعنی دارایی های مشهود جعبه یعنی “قطعات سخت” جعبه اشاره دارد. روش ارزش کتاب به ویژه برای شرکت های نوپا بی بدرد نمیخورد زیرا روی ارزش “ملموس” شرکت متمرکز است ، در حالی که بیشتر شرکت های نوپا بر دارایی های نامشهود تمرکز دارند: (RD برای یک راه اندازی بیوتکنولوژی) ، پایگاه کاربر و توسعه نرم افزار (برای یک راه اندازی وب) ، و غیره

روش ارزش تصفیه برای ارزش گذاری استارتاپ

ارزش تصفیه از نظر فروشنده به ندرت خوب است چون همانطور که در نام آن مشخص است، ارزشی است که شما برای یک شرکت در هنگام پایان کار خود اعمال می کنید. مواردی که برای تخمین ارزش تسویه حساب می شوند ، کلیه دارایی های مشهود از قبیل  املاک و مستغلات ، تجهیزات ، موجودی و… هستند  یعنی همه آنچه که می توانید در یک بازه زمانی کوتاه خریدار را پیدا کنید.

طرز فکر این است: اگر من در کمتر از دو ماه هر آنچه شرکت می تواند بفروشم ، چقدر درآمد کسب می کند؟ از طرف دیگر ، کلیه موارد نامشهود در فرآیند تصفیه بی ارزش تلقی می شوند (فرض اصلی این است که اگر ارزش چیزی را داشت ، در زمان وارد شدن به تصفیه قبلاً فروخته شده بود): حق ثبت اختراع ، حق چاپ و سایر موارد مالکیت معنوی عملاً ، ارزش تصفیه مجموع ارزش قراضه کلیه داراییهای مشهود شرکت است. برای یک سرمایه گذار ، ارزش تصفیه به عنوان یک پارامتر برای ارزیابی ریسک سرمایه گذاری مفید است، ارزش انحلال بالقوه بالاتر به معنای ریسک کمتر است. به عنوان مثال ، همه چیزهای دیگر برابر است، سرمایه گذاری در شرکتی که تجهیزات کار را خود در اختیار دارد نسبت به یک شرکت اجاره کننده آن تجهیزات ترجیح داده می شود. اگر همه چیز اشتباه پیش رود و از شغل خود خارج شوید ، حداقل می توانید با فروش تجهیزات مقداری پول بدست آورید ، در حالی که اگر آنها را اجاره کنید هیچ چیز به دست نمی آورید.

بنابراین ، تفاوت بین ارزش دفتری و ارزش تصفیه چیست؟ اگر یک شرکت نوپا واقعاً مجبور باشد در صورت ورشکستگی دارایی خود را بفروشد ، به دلیل شرایط نامساعد فروش ، ارزشی که از فروش به دست می آورد احتمالاً زیر ارزش دفتری آن خواهد بود. بنابراین ارزش تصفیه کمتر از ارزش دفتری است  اگرچه هر دو دارایی های مشهود را تشکیل می دهند ، اما زمینه ارزیابی این دارایی ها متفاوت است. همانطور که بن گراهام اشاره کرد ، آنچه سهامداران می توانند از تجارت به دست بیاورند را ارزش تصفیه اندازه گیری می کند ، در حالی که ارزش دفتری آنچه را که آنها برای تجارت گذاشته اند اندازه گیری می کند.

آپ روش جریان نقدی تخفیف شده ارزش گذاری برای استارت

اگر جعبه شما خوب کار کند ، هر سال مقدار مشخصی پول نقد تولید میکند . در نتیجه ، می توانید بگویید که ارزش فعلی جعبه، به اندازه کل مقادیر نقدی در طی سالهای آینده است. و این دقیقاً دلیل منطقی روش DCF است.

بگذارید بگوییم شما در طول n  سال، جریان های نقدی را پیش بینی می کنید. بعد از آن چه اتفاقی می افتد؟ این سوالی است که توسط Terminal Value (TV) مطرح شده است، گزینه 1: شما فکر می کنید تجارت با سرعت مداوم ادامه خواهد یافت و پس از دوره n سال جریان نقدی نامحدود ایجاد می کند. سپس می توانید فرمول را برای مقدار ترمینال اعمال کنید: TV = CFn + 1 / (r-g) با “r”نرخ تخفیف و “g” نرخ رشد مورد انتظار است.

گزینه 2: شما بعد از دوره n سال خروج را در نظر بگیرید. اول ، شما می خواهید ارزش آینده کسب را تخمین بزنید ، به عنوان مثال با معامله روش مقایسه ای (به بالا نگاه کنید). سپس ، باید این ارزش آینده را تخفیف دهید تا ارزش فعلی خالص آن را بدست آورید. TV = مقدار خروج / (1 + r) ^ n ، اگرچه از نظر فنی  می توانید از آن برای استارت آپ های پس از درآمد استفاده کنید ، اما فقط برای ارزیابی راه اندازی نیست.

روش شیکاگو برای ارزش گذاری  استارتاپ

روش شیکاگو اول به یک وضعیت خاص پاسخ می دهد: اگر جعبه شما یک شانس کوچک برای  بزرگ شدن باشد چه می کنید؟ چگونه این پتانسیل را ارزیابی کنیم؟ اولین روش شیکاگو (اگر از اواخر بانک اول شیکاگو نامگذاری شده باشد -) با انجام سه ارزیابی این مسئله را حل می کند: یک بدترین حالت (جعبه کوچک) ، یک سناریو مورد طبیعی (جعبه عادی) ، یک سناریو بهترین حالت (بزرگ جعبه)

هر ارزیابی با روش DCFانجام می شود (یا در صورت عدم امکان ، با فرمول نرخ بازده داخلی یا چند برابر محاسبه میشود ). سپس تصمیم می گیرید درصد خاصی منعکس کننده احتمال وقوع هر سناریو باشید. طبق روش شیکاگو ارزیابی شما اول میانگین وزنی هر مورد است. یعنی این روش اول برای استارت آپ های پس از درآمد ایجاد شده است.

 روش سرمایه گذاری ریسک پذیر برای ارزش گذاری استارتاپ

همانطور که از نام آن مشخص است ، روش سرمایه گذاری ریسک پذیر از دید سرمایه گذار بنا نهاده شده است. یک سرمایه گذار همیشه به دنبال بازده خاصی از سرمایه گذاری است ، بگذارید بگوییم 20 برابر  علاوه بر این ، طبق استانداردهای صنعت ، سرمایه گذار فکر می کند که جعبه شما در مدت 8 سال با 100 میلیون دلار فروخته می شود. بر اساس این دو عنصر ، سرمایه گذار پس از تنظیم وقت ، می تواند به راحتی حداکثر قیمتی را که می خواهد برای سرمایه گذاری در جعبه شما پرداخت کند تعیین کند.

پیمایش به بالا