معرفی چند پروژه در حیطه اینترنت اشیا قسمت اول

ما در عصر هیجان انگیز انقلاب فناوری و دیجیتال زندگی می کنیم. تنها در یک دهه ، ما شاهد تغییرات اساسی در جهان پیرامون خود بوده ایم. به لطف پیشرفت های اخیر در علم داده، امروزه مواردی مانند دستیارهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی ، خودروهای خودران ، ربات های جراحی ، سیستم های تشخیص سرطان هوشمند و البته اینترنت اشیا ( IOT ) را در اختیار داریم.

اینترنت اشیاء از موضوعات مهم قرن 21 است. چه کسی فکر می کرد که روزی ما به فناوری دسترسی پیدا خواهیم کرد که به ما اجازه می دهد اشیاء روزمره – مانند ترموستات ، لوازم آشپزخانه ، سیستم قفل در ، مانیتور کودک و لوازم برقی – را از طریق یک شبکه متمرکز و یکپارچه از هر نقطه جهان کنترل کنیم؟!

 همچنین میتوانید از خدمات مشاوره هوشمند سازی ابر زندگی برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدام به هوشمند سازی کسب و کار خود استفاده کنید.

اینترنت اشیا در مسائل زیست محیطی و ایمنی انسان

در این قسمت به چند پروژه در حیطه اینترنت اشیا در مسائل زیست محیطی و ایمنی انسان میپردازیم:

سیستم کشاورزی و آبیاری هوشمند:


یکی از بهترین ایده ها برای شروع آزمایش پروژه های عملی اینترنت اشیا کار بر روی سیستم کشاورزی هوشمند است. همانطور که از نامش پیداست، این پروژه مبتنی بر اینترنت اشیا بر توسعه یک سیستم کشاورزی هوشمند متمرکز است که می تواند تعداد زیادی از کارهای کشاورزی را انجام داده و حتی آنها را زیر نظر داشته باشد. به عنوان مثال ، می توانید سیستم را برای آبیاری خودکار یک قطعه زمین برنامه ریزی کنید ، یا می توانید از طریق تلفن هوشمند خود کود/سموم دفع آفات را روی محصولات به صورت بی سیم بپاشید.

برای خواندن چند مورد از کاربرد های اینترنت اشیا در شهر میتوانید از مقاله اینترنت اشیا در حیطه مدیریت بهتر شهر بهره ببرید.

همچنین این پروژه مبتنی بر اینترنت اشیا می تواند رطوبت خاک را با موفقیت کنترل کند شرایط آب و هوایی را تجزیه و تحلیل کرده و به طور خودکار و در مواقع مورد نیاز زمین را آبیاری کند. شما می توانید از سیستم آبیاری هوشمند برای بررسی سطح رطوبت، تعیین یک آستانه از پیش تعیین شده برای سطح مطلوب رطوبت خاک، که در صورت رسیدن به آن، منبع تغذیه قطع شود، استفاده کنید. یک میکروکنترلر آردوینو/328p که آب را تامین می کند موتور را کنترل می کند و یک کلید روشن/خاموش وجود دارد که می توانید با آن موتور را روشن یا متوقف کنید. در صورت بارش باران ، سیستم آبیاری هوشمند به طور خودکار متوقف می شود. چنین سیستم پیشرفته ای می تواند بخوبی وظایف معمول کشاورزی را انجام دهد.

سیستم مانیتورینگ سطح مایع:


این پروژه مبتنی بر اینترنت اشیا شامل ایجاد یک سیستم نظارت بر سطح مایع است که می تواند از راه دور سطح یک مایع خاص را کنترل کرده و از سرریز شدن آن جلوگیری کند. این پروژه برای بخش صنعتی که حجم زیادی از مایعات را در فعالیت های روزانه خود استفاده می کند ، ارزش فوق العاده ای دارد. این سیستم نظارت علاوه بر تشخیص سطح مایع، می تواند برای ردیابی استفاده از مواد شیمیایی خاص و تشخیص نشتی در خطوط لوله نیز مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم دارای سنسورهای اولتراسونیک ، رسانا و شناور است. ماژول WiFi به سیستم متصل به اینترنت کمک می کند و انتقال داده ها را آسان می کند. چهار سنسور اولتراسونیک به انتقال داده ها در سطح مایع و هشدار به کاربر در همان سطح کمک می کند.

سیستم تشخیص سیل:


سیل یک فاجعه طبیعی شایع است که تقریباً هر سال در کشورها رخ می دهد. سیل نه تنها زمین های کشاورزی و محصولات را از بین می برد، بلکه تلفات قابل توجهی را نیز به دنبال دارد. به همین دلیل است که تشخیص زود هنگام سیلاب برای جلوگیری از تلفات جانی و دارایی های ارزشمند بسیار حیاتی است.این سیستم تشخیص سیل مبتنی بر اینترنت اشیا که برای نظارت و ردیابی عوامل طبیعی مختلف (رطوبت ، دما ، سطح آب و غیره) پیش بینی سیل ساخته شده است، به ما امکان را می دهد تا اقدامات لازم برای به حداقل رساندن خسارات را انجام دهیم. این پروژه اینترنت اشیا از حسگرها برای جمع آوری داده ها از همه عوامل طبیعی مربوطه استفاده می کند. به عنوان مثال ، یک سنسور رطوبت دمای دیجیتال نوسانات رطوبت و دما را تشخیص می دهد. از سوی دیگر ، یک سنسور شناور به طور مداوم سطح آب را کنترل می کند.

ربات تشخیص نشت گاز هوشمند:


لوله های گاز جزء ضروری خانه ها و شرکت های صنعتی هستند. هرگونه نشتی در لوله های گاز می تواند منجر به حوادث آتش سوزی و همچنین آلودگی هوا با آلاینده ها شود ، در نتیجه باعث اثرات مخرب در هوا و خاک شود. این پروژه مبتنی بر اینترنت اشیا صراحتا برای مبارزه با مسئله نشت گاز ساخته شده است.این ربات کوچک شامل یک سنسور گاز است که می تواند نشت گاز در یک ساختمان را تشخیص دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ربات را در یک لوله قرار دهید و با حرکت به جلو وضعیت لوله را زیر نظر خواهد داشت. این یکی از مهمترین و بهترین پروژه های اینترنت اشیا است. در صورت تشخیص نشت گاز در خط لوله ، محل نشت در لوله را از طریق سنسور GPS رابط از طریق شبکه اینترنت اشیاء منتقل می کند. این ربات از IOTgecko برای دریافت و نمایش هشدار نشت گاز و موقعیت آن در شبکه IoT استفاده می کند.

شبکه انرژی هوشمند:

در حال حاضر ، شبکه های انرژی بهینه نشده اند. اغلب هنگامی که شبکه برق منطقه ای معین از کار می افتد، کل منطقه دچار خاموشی می شود. این امر معمولاً مانع فعالیت های روزانه افراد می شود. این یکی از بهترین ایده های پروژه اینترنت اشیا است که راه حلی برای رفع این مشکل با ایجاد شبکه برق هوشمند ارائه می دهد. این شبکه انرژی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا از کنترل کننده خانواده ATmega برای نظارت و کنترل فعالیتهای سیستم استفاده می کند. از فناوری WiFi برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت از طریق صفحه وب IoTGecko استفاده می کند. وظیفه اصلی این شبکه هوشمند تسهیل اتصال مجدد خط انتقال به یک شبکه فعال در صورت خرابی یک شبکه خاص است.

کلاه ایمنی کارگران معدن:

این یکی از ایده های جالب پروژه IoT است. کارگران معدن در شرایط بسیار خطرناک کار می کنند. محیط های زیرزمینی پر از خطرات هستند ، بنابراین همیشه ترس از حوادث ناخوشایند برای معدنچیان وجود دارد. این کلاه ایمنی کارگران معدن از یک مدار مبتنی بر میکروکنترلر برای ردیابی محیط سایت معدن و ارزیابی ایمنی کارگران استفاده می کند. کلاه ایمنی مجهز به سیستم ردیابی مبتنی بر RF است که به انتقال داده ها از طریق شبکه اینترنت اشیا کمک می کند. یک مدار ردیاب RF مبتنی بر میکروکنترلر atmega داده هایی را که توسط گره های کلاه ایمنی ارسال می شود دریافت می کند. بر اساس این داده ها ، سیستم موقعیت فعلی کارگران را در زمان حرکت در محل معدن نقشه برداری می کند. کلاه ایمنی همچنین دارای دکمه وحشت (اضطراری) است. اگر این دکمه را فشار دهید، یک علامت اضطراری در رابط وب اینترنت اشیاء ظاهر می شود. این امر به مدیریت هشدار می دهد تا اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی کارگران انجام دهد.

سیستم گهواره هوشمند:

کل مفهوم ایجاد گهواره هوشمند این است که والدین قادر به بررسی نوزادان خود و نظارت بر فعالیت های آنها از راه دور (مکان های دور افتاده) باشند.این یکی از ایده های جالب پروژه IoT است. سیستم گهواره هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا شامل مکانیزم تشخیص گریه و نظارت مستقیم با ویدئو به همراه رابط کاربری (برای تلفن همراه یا وب) است. گهواره مجهز به سنسورهای متعددی است که می تواند رطوبت و دمای تخت را بررسی و کنترل کند. از سوی دیگر ، دوربین نظارتی متصل به گهواره تصاویر کودک را برای والدین ارسال می کند. داده های تولید شده توسط حسگرها در ابر ذخیره می شوند. علاوه بر این ، این سیستم شامل یک الگوریتم سلامتی است که از داده های حسگر تغذیه می کند تا وضعیت سلامتی نوزاد را به طور مداوم بررسی کرده و در صورت تشخیص چیز غیر عادی در آمار سلامت نوزاد ، به والدین هشدار دهد.

همچنین میتوانید با خواندن مقاله مشاغل تکنولوژی سلامتی درباره شرکت های پیشرو در تکنولوژی سلامت آشنا بشید.

پیمایش به بالا