معرفی 7 مدل کسب و کار

یکی از ساختارهای ساده ای که مربوط به واقعیت می باشد مدل کسب و کار است که شما باید با آن به خوبی آشنایی داشته باشید. تعریف کردن مدل های کسب و کار تا حدودی دشوار است، چرا که در زمینه های متفاوتی که مربوط به کسب و کار می باشد معنای مختلفی از آن دریافت می شود. در واقع شما باید بدانید معنای کلی آن پول درآوردن می باشد و نحوه درآمدزایی را تعریف می کند. اینکه محصول تولید شده مشکل مشتری را حل کند اهمیت بسیار زیادی دارد تا مشتریان بیشتری را به دست آورید. بر همین اساس برای شروع کسب و کار خود باید به مدل آن دقت زیادی داشته باشید. همچنین برای خواندن درباره مشاوره کسب و کار میتوانید به مقاله مشاوره کسب و کار چیست؟ نگاهی بیاندازید.

مدل کسب و کار در ساده ترین بیان به سه بخش تقسیم می شود و شما باید با این سه بخش آشنایی داشته باشید. یکی از آنها این است که هر آنچه را که برای ساختن نیاز دارید را بهتر است فراهم کنید. همچنین بخش دیگر آن می گوید که هر چه را که برای فروختن لازم دارید را هم باید فراهم کنید، این بخش بیشتر به بازاریابی و پردازش فروش می پردازد. بخش سوم آن هم مبنی بر این مسئله مهم است که مشتری چگونه و چه کالایی را خریداری می کند. شما باید به خوبی نحوه فروش و قیمت گذاری کالای خود را در این مورد بررسی کنید.

برای مطالعه در مورد طرح کسب و کار میتوانید مقاله طرح کسب و کار چیست؟ را مطالعه فرمایید.

انواع مدل کسب و کار :

شما برای شروع کسب و کار خود نیازی نیست که مدل تازه ای را ابداع کنید و بر آن اساس فروش خودتان را آغاز نمایید. مدل کسب و کار بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید در ابتدای کار خود آنها را به خوبی شناسایی کرده و یکی را که بیشتر با نحوه کار کردن شما سازگاری دراد را انتخاب کنید. اگر به فکر شروع کسب و کار خود هستید و دچار شک و تردید در ادامه کار شده اید میتوانید با خواندن مقاله دنبال چه هستید؟ به پاسخ خود برسید.

برخی از مدل های مهمی که می توانید از آنها برای کسب و کار خود استفاده کنید عبارت می باشد از :

  1. مدل تبلیغات :

این نمونه از مدل کسب و کار سال های بسیار زیادی است که در بازار حضور دارد. با گذر زمان مدل آن از چاپی به آنلاین تغییر پیدا کرده است تا افراد به راحتی از آن استفاده کنند. اصولی که در این نمونه از مدل وجود دارد بیشتر حول محوری می چرخد که مردم به خواندن و تماشای آن علاقه زیادی پیدا کنند. شما در مدل های تبلیغاتی باید دو گروه را از خود راضی نگه دارید، یکی از آنها سفارش دهندگان تبلیغات می باشد و دیگری بازدیدکنندگان هستند. امکان دارد بازدیدکنندگان به شما پول بدهند و یا حتی ندهد، اما آن دسته از افرادی که سفارش دهنده هستند بدون شک به شما پول می دهند. این مدل گاهی امکان دارد که با مدل منبع یابی جمعی ترکیب شود.

  1. مدل وابسته :

این نمونه از مدل کسب و کار تا حدودی شبیه به مدل تبلیغاتی است، اما باید بدانید که تفاوت های آن خاص می باشد. این نمونه از کسب و کار را بیشتر شما در فضای اینترنتی مشاهده خواهید کرد. قابل شناسایی بودن آن یکی مهمترین ویژگی هایی می باشد که دارد. شما می توانید لینک های بسیار زیادی را از این طریق در دسترس مشتریان قرار دهید تا با باز شدن آنها کمیسیون هم دریافت کنید.

  1. مدل واسطه گری :

این نمونه از مدل کسب و کار باید بدانید که خریداران به فروشندگان وصل می شوند. آنها به ازای هر یک از معامله هایی که انجام می دهند از فروشنده و یا خریدار دستمزدی دریافت می کنند. یکی از رایج ترین و بهترین کسب و کارهایی که مربوط به واسطه گری می باشد، بنگاه معاملات ملکی است. اما باید بدانید بسیاری از انواع دیگر واسطه گری ها مانند واسطه های حمل و نقل وجود دارند که به شرکت های ساختمان هم کمک زیادی می کنند.

  1. مدل سفارشی سازی :

برخی از کسب و کارها هستند که محصولات و خدمات موجود روی فروش کالای خود را بر می دارند و یک عنصر سفارشی به معامله شان اضافه می کنند. در این صورت هر یک از فروش هایی که افراد دارند برای مشتری که فرضی است بسیار منحصر به فرد می باشد. شما می توانید با سفارشی سازی هزینه و درآمد بیشتری را به دست آورید.

  1. مدل منبع یابی جمعی :

اگر شما توانایی این مسئله را داشته باشید که افراد زیادی را جمع کرده تا برای سایت شما محتوا تولید کنند بدون شک منبع یابی جمعی داشته اید. مدل هایی که مربوط به منبع یابی جمعی هستند برای درآمدزایی با مدل های تبلیغاتی به خوبی پیوند می خورند. اما با این وجود مدل های بسیار زیادی دیگری هم هستند که طراحی ویژه ای را در این مدل های کسب و کار می توانند داشته باشند. یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت شما در این نمونه از کسب و کار این است که برای افراد جمع جایزه هایی را در نظر بگیرید. در این صورت روحیه کار کردن آنها را تا حد بسیار زیادی می توانید تقویت کنید.

  1. مدل واسطه زدایی :

یکی از دیگر مدل کسب و کار که شما می توانید از آن استفاده کنید مدل مربوط به واسطه زدایی می باشد. در این نمونه از مدل ها شما می توانید هر یک از انواع کالاهایی را که ساخته اید به فروشنده دیگری ارائه دهید تا به عنوان واسطه برای شما به فروش برساند. واسطه زدایی بیشتر آن زمانی رخ می دهد که شما هر فردی را از زنجیره تامین کردن کالاهای خود حذف کنید و کالای خود را به صورت مستقیم به مصرف کننده ارائه دهید. این کار به شما اجازه می دهد که قیمت را برای مشتریان خود پایین تر بیاورید.

  1. مدل تقسیم بندی :

با استفاده از این مدل شما قادر خواهید بود به جای اینکه کل محصولات خود را به فروش برسانید، تنها بخشی از آن را بفروشید. تقسیم زمانی یکی از بهترین مثال ها در این مورد می باشد. این نمونه از کسب و کا هم سود خوبی برای شروع به شما ارائه می دهد. شما می توانید هر یک از انواع این کسب و کارها که معرفی کردیم را بر اساس نیاز خود و توانایی که دارید انتخاب کنید.

پیمایش به بالا