منتورینگ درون سازمانی چیست؟

در دنیای پیشرفته امروز بسیاری از کسب‌وکارها رقابتی شده‌اند؛ بنابراین شرکت‌ها برای اینکه بتوانند در این دنیای رقابتی به موفقیت برسند باید روی ارتقای کارکنان و آموزش آن‌ها تمرکز کنند. کارکنان در مسیر فعالیت‌های خود ممکن است به‌طور مداوم با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو شوند که نحوه برخورد و حل آن‌ها در قالب منتورینگ صورت می‌گیرد.

در واقع برنامه منتورینگ کمک می‌کند تا سازمان‌ها در میان رقبا موفق‌تر عمل کنند و تغییراتی مثبت برای کسب‌وکار خود ایجاد نمایند. در این مقاله به‌طور مفصل راجع به منتورینگ درون سازمانی صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه شوید.

منتورینگ چیست؟

منتورینگ یک نوع برنامه است که توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها به اجرا در می‌آید. به واسطه این برنامه کارمندان و کارکنان قدیمی و باسابقه با استفاده از دانش، تجربه و تخصص خود کمک می‌کنند تا نیروهای جدید به مهارت لازم در حرفه خود دست پیدا کنند و در آن موفق شوند؛ بنابراین بیشترین استفاده از منتورینگ برای افراد تازه کار است. اما هر شخصی که بخواهد توانایی‌ها و مهارت‌های خود را تقویت کند، می‌تواند از برنامه‌های منتورینگ استفاده نماید.

منتورینگ درون سازمانی را می‌توان به‌صورت رسمی یا غیررسمی تعریف کرد. منتورینگ غیررسمی به شکل کاملا خودجوش و بدون هیچ برنامه از قبل تعیین شده‌ای بین افراد دارای سابقه کار و افراد تازه وارد صورت می‌گیرد. اما منتورینگ رسمی با برنامه‌ای از قبل تعیین شده و با ساختاری تثبیت شده شکل می‌گیرد.

باتوجه به این موضوع می‌توان گفت برای اینکه به یک منتور تبدیل شویم نیازی به تحصیلات و یا گذراندن دوره‌های خاصی نیست. تنها می‌توان با کسب تجریه، تخصص و مهارت در یک حرفه، به یک منتور در آن حرفه تبدیل شد و این تخصص و مهارت را به افراد تازه کار نیز ارائه داد.

هدف از ایجاد یک برنامه منتورینگ درون سازمانی این است که افرادی که به تازگی به یک شرکت ورود پیدا کرده و استخدام شده‌اند، بتوانند در کمترین زمان ممکن حرفه خود را ارتقاء داده و در حوزه فعالیتی خود موفق‌تر ظاهر شوند.

این برنامه هیچ محدودیتی برای افراد در سمت‌های مختلف ندارد و حتی برای یک مدیر هم برنامه‌های منتورینگ مناسب وجود دارد. مثلا زمانی که یک مدیر اجرایی تازه کار وارد شرکت می‌شود، یک مدیر با سابقه و با تجربه می‌تواند به‌عنوان یک منتور، هرآنچه را که لازم است به او ارائه دهد.

مزایای منتورینگ برای کارکنان

منتورینگ درون سازمانی علاوه بر اینکه برای کارکنان مفید است و سبب تقویت مهارت آن‌ها می‌شود، برای یک مجموعه و سازمان نیز مزایای بسیاری دارد و نقش مهمی را در دستیابی به اهداف و آرمان‌ها ایفا می‌کند. از دیگر مزایای منتورینگ درون سازمانی و داشتن یک منتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دریافت راهنمایی از یک متخصص

یک منتور می‌تواند تمام تجربه‌ها، تخصص‌ها و مهارت‌های خود را در زمینه‌های مدیریت زمان، روابط تجاری و مهارت‌های بین فردی در اختیار افراد تازه کار بگذارد و سبب موفقیت آن‌ها در مسیر شغلی‌شان شود.

تسریع رشد حرفه‌ای

منتورینگ و منتور می‌توانند نقش بسیار مهمی را در ارتقای حرفه‌ای و تسریع رشد افراد تازه کار ایفا کنند. همچنین منتور می‌تواند چالش‌هایی را که احتمال می‌رود در روند کار با آن‌ها روبه‌رو شوید شناسایی کرده و روش مقابله با آن‌ها را به شما ارائه دهد.

فرصت‌های شبکه‌سازی

منتورها می‌توانند افراد حرفه‌ای و متخصص در حوزه کاری‌تان را به شما معرفی کنند و به این ترتیب شبکه حرفه ای‌تان را گسترش دهند.

کمک به تعیین اهداف به صورت کاملا مشخص

باتوجه به اینکه منتور شما در زمینه کاری شما تخصص و مهارت کافی دارد، قطعا می‌داند صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید و یا شرکت شما به دنبال چه هدفی است و به چه چیزی نیاز دارد؛ بنابراین می‌تواند در تعیین اهداف بلند مدت یا کوتاه مدت برای شما بسیار موثر باشد.

افزایش انگیزه

افرایش انگیزه افراد برای ارتقای شغلی که دارند از دیگر مزایای ارزشمند منتورینگ درون سازمانی است. یک منتور با حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی که از شما می‌کند باعث افزایش اعتماد به نفس و بالا رفتن قدرت ریسک پذیری‌تان می‌شود.

مزایای منتورینگ برای سازمان

منتورینگ درون سازمانی علاوه بر اینکه برای کارمندان و افراد تازه کار سودمند است، برای سازمان‌ها نیز مزایای بسیاری به همراه دارد. از جمله مزایای منتورینگ برای سازمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فرصت‌های بیشتر برای ایجاد تعامل میان کارکنان یک سازمان

برنامه منتورینگ کمک می‌کند تا ارتباط و تعامل میان کارکنان سازمان بیشتر شود. به این ترتیب فرصت‌ها وایده‌های بیشتری در قالب این ارتباطات شکل می‌گیرد.

بهبود فرهنگ شرکت

از افراد تازه کار می‌کنند، سبب ایجاد احساس مشارکت، رضایت از کار و افزایش سطح شادی در آنان می‌شوند. به این ترتیب فرهنگ مثبتی در مجموعه با جریان در می‌آید.

توسعه حرفه‌ای مقرون به صرفه

برنامه منتورینگ شرایطی را فراهم می‌کند که یک سازمان با حداقل هزینه‌ها توسعه پیدا کند و تیمی قوی و متخصص پرورش دهد. به این ترتیب با سرعت بیشتری برای دستیابی با اهداف خود پیش می‌رود.

افزایش رضایت و حفظ کارکنان

زمانی که کارکنان یک مجموعه احساس حمایت و پشتیبانی از سوی منتور‌های آن داشته باشند نوعی احساس دین به آن مجموعه می‌کنند و نرخ خروج آن‌ها کمتر می‌شود. این موضوع در مورد منتورها نیز صدق می‌کند. یعنی زمانی که یک منتور می‌بیند که مهارت، تخصص و حرفه او دیده شده است احساس رضایت بیشتری در کار می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به منتورینگ و منتور صحبت کردیم. منتورینگ درون سازمانی در واقع برنامه‌ای است که بر اساس آن افراد دارای تخصص، سابقه و مهارت در یک حرفه، نیروهای تازه وارد را آموزش می‌دهند و به این ترتیب نیروی کارآمد و حرفه‌ای تربیت می‌کنند.

برنامه منتورینگ توسط منتورها به اجرا در می‌آید و علاوه بر اینکه مزایای بسیاری برای افراد تازه کار دارد، برای یک مجموعه نیز بسیار مفید و سودمند است. این برنامه کمک می‌کند تا کسب‌وکار شما زودتر از آنچه که انتظار می‌رود به اهداف و آرمان‌هایش دست پیدا کند و پله‌های ترقی و موفقیت را با سرعت بیشتری مشت سر بگذارد.

پیمایش به بالا