هویت برند چیست؟

هویت برند مجموعه‌ای از لوگو، شعار تبلیغاتی، اهداف و ویژگی‌های منحصر به فرد یک برند است و چشم انداز کلی یک برند و یا مجموعه را در ذهن مخاطبان و مردم شکل می‌دهد و امروزه به عنوان هسته‌ی اصلی استراتژی‌های تبلیغاتی شرکت‌ها و کمپانی‌های معتبر در نظر گرفته می‌شود. هویت و ماهیت برند با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و ایجاد شدن روش‌های مختلفی برای تبلیغات محصولات و خدمات مختلف شکل جدیدی را به خود گرفته است و این مسئله باعث شده است تا کمپانی‌های مختلف اهمیت بسیار زیادی را برای هویت مجموعه‌ی خود قائل شوند و از روش‌های مختلفی برای انتقال واضح پیام شرکت خود به مخاطبان استفاده نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند میتوانید از مقاله برند چیست؟ بهره مند شوید.

با این حال، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هویت برند تنها یک ویژگی و یا یک روش از قبل تعیین شده برای جذب مخاطبان جدید نیست و استراتژی تبلیغاتی طولانی مدت و اصلی شرکت‌ها برای رسیدن به اهداف گوناگونی همچون: حفظ سهم شرکت و محصولات تولیدی از بازار، شکل دادن تصویر کلی در ذهن مخاطبان و مشتریان و گسترش کسب و کار می‌باشد و رعایت کردن برخی از نکات و موارد باعث افزایش بازده و ماندگاری این استراتژی خواهد شد. برای کسب اطّلاعات بیشتر در رابطه با ویژگی‌های هویت برند در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین برای گرفتن اطلاعات بیشتر میتوانید از صفحه خدمات مشاوره برندسازی بهره ببرید.

ویژگی‌های بارز و کلیدی هویت برند:

باید توجه داشته باشید که برای شرکت ها مهم است که شخصیت برند خود را به طور دقیق تعریف کنند تا با مصرف کنندگان مناسب همخوانی داشته باشند.

برای شناخت بهتر برند میتوانید به مقاله شخصیت شناسی برند چیست؟ مراجعه کنید.

لوگو و شعار تبلیغاتی برند:

اولین ویژگی هر برند و یا محصولی لوگو و شعار تبلیغاتی آن می‌باشد و مجموعه‌های مختلف معمولاً قبل از آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی خود بر روی این مورد متمرکز می‌شوند. لوگو تبلیغاتی یک شرکت باید از نظر طراحی و شکل کلّی بتواند موجب شکل گیری یک ذهنیت مثبت و ماندگار در ذهن مخاطبان شود و بهتر است که طراحی آن به گونه‌ای باشد که مخاطبان با مشاهده‌ی آن بتوانند نوع خدمات و زمینه‌ی فعالیت شرکت را حدس بزنند.

همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، هویت برند از آیتم‌های مختلفی تشکیل شده است و لوگو و موارد مرتبط با آن همچون: فونت و رنگ لوگو باید بدون تقلید از سایر برند‌ها و شرکت‌ها انتخاب شوند و بهتر است که رنگ استفاده شده در تمامی قسمت‌های یک مجموعه همچون: رنگ بسته بندی محصولات و طراحی داخلی یک شرکت به چشم بخورد تا بازخورد مثبتی را در مخاطبان ایجاد کند. همچنین، شعار تبلیغاتی یک کمپانی نباید بیش از حد طولانی و یا کسل کننده باشد و باید بتواند با چند کلمه‌ و یا یک جمله‌ی کوتاه چشم انداز یک شرکت را به مشتریان نمایش دهد و باعث متمایز شدن خدمات ارائه شده به مشتریان گردد.

اهداف تعیین شده و چشم انداز‌ها:

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هویت برند ترسیم یک چشم انداز روشن و جذاب برای کمپانی و مشتریان آن است و یک مجموعه‌ی موفق انرژی زیادی را صرف این موضوع می‌کند. به عنوان مثال: کمپانی اپل که کار خود را از یک گاراژ کوچک شروع کرده است یکی از موفق‌ترین مثال‌ها برای این مورد محسوب می‌شود و این مجموعه با تعیین کردن اهداف بلند پروازانه و تلاش کردن در جهت تحقق این اهداف موفق شده است تا ضمن انتقال صحیح پیام و آوازه‌ی موفقیت‌های شرکت به مشتریان، اعتماد آن‌ها را در رابطه با شعار‌ها و ادّعا‌های مطرح شده کسب نماید و پایه‌های خود را در زمینه‌ی تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند مستحکم نماید.

بنابراین، دومین گام برای ایجاد کردن یک نگرش مثبت و تاثیرگذار در ذهن مخاطبان ایجاد کردن یک نقشه‌ی راه جامع و تعیین کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای کمپانی است و یک شرکت تازه تاسیس باید حول این محور فعالیت فعالیت‌های خود را گسترش دهد.

تمایز‌ها و ویژگی‌های مثبت مجموعه:

موارد متمایز کننده و ویژگی‌های مثبت خدمات و محصولات یک شرکت اصلی‌ترین پیش نیاز‌ها برای شکل گیری هویت برند هستند و یک مجموعه و یا محصول باید بتواند چیزی فراتر از محصولات و یا خدمات موجود را به مشتریان ارائه دهد. در مثال قبلی کمپانی اپل با ایجاد یک پلتفرم اختصاصی برای سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند موفق شد تا یک اکوسیستم بسته و پکیج جامعی از خدمات را به مشتریان پیشنهاد دهد و این مورد زمینه را برای تصاحب بازار توسط این غول دنیای تکنولوژی فراهم کرد.

بنابراین، تلاش در جهت ارائه‌ی خدمات منحصر به فرد به مشتریان باید جزو اصلی‌ترین اولویت‌های یک مجموعه در نظر گرفته شود و تلاش در جهت ارائه‌ی خدمات و محصولات مشابه به کاربران نه تنها دستاورد‌های چندانی را برای یک کمپانی به همراه نخواهد داشت، بلکه موجب کم رنگ شدن هویت برند و شکست خوردن اهداف تبلیغاتی خواهد شد.

آیا شناسایی مشتریان هدف جزو پیش نیاز‌های اصلی برای شکل گیری هویت برند می‌باشد؟

شناسایی مشتریان هدف و پیش بینی نیاز‌ها و انتظارات آن‌ها از خدمات و محصولات مختلف یکی از مهم‌ترین مراحل برای موفقیت هر شرکت و یا مجموعه‌ای است و تیم بازاریابی و فروش یک کمپانی باید بتواند مشتریان هدف را به درستی و با دقت بالا شناسایی نماید و هرگونه اشتباه محاسباتی در این زمینه به شکست طرح‌ها و ایده‌های مجموعه منتهی خواهد شد.

به عنوان مثال: چنانچه یک شرکت سازنده‌ی بازی‌های کامپیوتری نتواند مشتریان هدف خود را شناسایی کند نمی‌تواند هویت برند و محصولات خود را بر اساس نیاز‌ها و انتظارات آن‌ها شکل بدهد و این مورد در نهایت باعث کسب موفقیت‌های ناچیز و یا شکست شرکت مورد نظر در بازاریابی و فروش خواهد شد. بنابراین، شناسایی کاربران اصلی خدمات و محصولات ارائه شده جزو اصلی‌ترین پیش نیاز‌ها برای شکل گیری هویت و ماهیت برند می‌باشد و از حساسیت زیاد‌تری نسبت به سایر موارد برخوردار است.

تاثیر رسانه و فضای مجازی در هویت برند:

همان‌گونه که ممکن است از آن اطّلاع داشته باشید، رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی امروزه به جزئی جدایی ناپذیر از کمپین‌های تبلیغاتی تبدیل شده‌اند و ویژگی‌ها و امکانات بسیار زیادی را به فعالان تبلیغاتی ارائه می‌دهد. اگرچه استفاده از این بستر‌ها برای شکل دهی به هویت برند ایده‌ی جدید و خلاقانه‌ای نیست ولی سرعت انتقال پیام به مخاطبان از این طریق بسیار بیشتر است و شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف معمولاً از پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به صورت گسترده‌ای برای گسترش نام و آوازه‌ی خود استفاده می‌کنند.

پیمایش به بالا