چگونگی مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین

در این مقاله در خصوص مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین توضیح می دهیم. این مسئله یعنی مدیریت ریسک را می توان یکی از زیر مجموعه های مدیریت زنجیره تامین دانست. در دنیای معاصر چالش های زیادی پیش روی شرکت ها و سازمان های مختلف وجود دارد.‌ شرکت ها و سازمان ها باید ریسک ها و خطراتی که ممکن است برای آن ها وجود داشته باشد را بشناسند و این گونه سعی کنند تا به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنند. اما قبل از این که در خصوص مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین توضیح دهیم  باید در خصوص بعضی از مفاهیم مانند مدیریت زنجیره تامین توضیح داده شود.

زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین چیست؟

یکی از مفاهیم مهمی که در خصوص مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین وجود دارد و باید درباره آن توضیح داد؛ زنجیره تامین است. زنجیره تامین شامل تمامی مرحله های مختلفی می شود که در نتیجه آن خواسته ها و نیاز های مشتری تامین شود. در زنجیره تامین، تمام نهاد و مجموعه هایی که سبب برآورده شدن خواسته های مشتری می شوند نقش دارند. به عنوان مثال فقط سازنده یک محصول یا فروشنده آن نقش ندارد؛ بلکه  بخش حمل و نقل نیز دارای نقش است. حالا که اندکی با مفهوم زنجیره تامین آشنا شدید؛ باید در خصوص مدیریت زنجیره تامین توضیح بدهیم.

مدیریت زنجیره تامین شامل اموری است که‌ سبب تسریع شدن و تسهیل شدن رسیدن مواد خام مورد نیاز، به شرکت ها می شود تا شرکت ها و سازمان های مختلف بتوانند نیاز و خواسته های مشتری های خود را بر طرف کنند. مدیریت زنجیره تامین بخش ها و جز های مختلفی دارد. یکی از مهم ترین رکن ها مدیریت زنجیره تامین داشتن برنامه است. اصولا برای انجام هر کاری، داشتن برنامه اهمیت بسیار زیادی دارد. داشتن برنامه ای که بر اساس اهداف و واقعیت های موجود به درستی تنظیم شده باشد می تواند به موفق شدن کمک بسیار زیادی کند. همچنین باید گفت انتخاب و داشتن منابع مناسب برای زنجیره تامین یکی دیگر از مهم ترین مواردی است که در مدیریت زنجیره تامین باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. آماده سازی و تحویل نیز یکی دیگر از رکن های زنجیره تامین است.

مقاله پیشنهادی : تفکر سیستمی را شرح دهید

ریسک

برای بررسی مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین باید در مورد مفاهیمی همچون ریسک اطلاع داشته باشیم. ریسک یک واژه انگلیسی می باشد که ترجمه فارسی آن خطر است.  به طور معمول و طبیعی انجام هر کاری، می تواند تهدید ها و خطر هایی داشته باشد. همچنین می توان ادعا کرد که هر چه کاری بزرگ تر و مهم تر باشد امکان این که خطرات و تهدید های بیشتری برای انجام آن وجود داشته باشد؛ بیشتر است. نمی توان این خطر ها را به صورت کلی ندیده گرفت؛ بلکه باید سعی کرد با شناخت این خطر ها و ریسک های موجود، آن ها را مدیریت کرد.

مقاله پیشنهادی : مدیریت بحران در سازمان ها و شرکت ها

مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین می تواند به سازمان ها و شرکت های مختلف کمک کند تا بتوانند چالش های احتمالی را برطرف کنند. مدیریت کردن ریسک در حقیقت به معنی شناسایی کردن خطرات و ریسک های احتمالی، داشتن تحلیل از آن ها و همچنین کنترل کردن ریسک می باشد. مدیریت ریسک سبب می شود تا درآمد ها، عملکرد ها و خدمات سازمان  های مختلف، از تهدید ها و خطرات موجود، مصون بمانند.

مراحل مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین

مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین شامل مراحلی می باشد. برای مدیریت ریسک ها و خطرات احتمالی زنجیره تامین باید  ابتدا خطرات و تهدید های احتمالی را شناسایی کرد. شناخت خطرات و تهدید ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که تهدید ها را از قبل به صورت صحیح شناسایی کرده باشید؛ می توانید برای مقابله با آن تهدید ها نیز برنامه ریزی کنید. اما در صورتی که تهدید ها و چالش ها از قبل شناخته شده نباشد نمی توان به صورت دقیق با آن ها مقابله کرد و احتمال این که بتوان این چالش ها را برطرف نمود کم است. اما گام بعدی برای مدیریت کردن ریسک، داشتن تحلیل از خطر ها و ریسک های موجود می باشد. داشتن تحلیل از خطر به معنی این است که منبع و منشا خطر و ریسکی که زنجیره تامین را تهدید می کند؛ شناخت و این گونه با آن مقابله کرد. آخرین مرحله مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین داشتن برنامه برای کنترل خطر ها و تهدید های موجود است. باید برنامه ها و نقشه های مختلفی برای  بی اثر کردن خطر ها و تهدید های موجود داشت. این برنامه ها باید مطابق با واقعیت بوده و مسائل اقتصادی در آن به درستی رعایت شود.  برای تنظیم این برنامه ها باید از علم و تجربه استفاده نمود.

انواع ریسک

یکی از مسائل و نکته های مهمی که باید برای مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین به آن توجه کرد؛ انواع ریسک می باشد. ریسک ها و خطر هایی که زنجیره تامین را تهدید می کنند انواع مختلفی دارند. این خطر ها را می توان بر اساس موارد مختلفی تقسیم بندی کرد. اما یکی از رایج ترین روش هایی که برای دسته بندی این خطر ها استفاده می شود؛  منشأ این تهدید ها است.  ریسک مالی یکی از انواع ریسک های موجود می باشد. به عنوان مثال اگر شرکت از وام استفاده کند و نتواند قسط های خود را به موقع پرداخت کند با ریسک مالی مواجه می شود. ریسک استراتژیک، ریسک منابع انسانی، ریسک عملیاتی، ریسک تکنولوژی و ریسک قوانین از جمله مهم ترین انواع ریسک بوده که باید برای مدیریت ریسک در مدیریت زنجیره تامین، برای مقابله با آن ها برنامه های مختلفی داشت.

مقاله پیشنهادی : بهای تمام شده

پیمایش به بالا