کسب دانش مدیریت و نحوه استفاده از آن

مدیریت دانش، یکی از واژه های پر کاربرد در دنیای امروز است. دانش و آگاهی در هر زمینه ای می تواند کمک بسیار زیادی به بشر بکند. قطعا اگر شما مدیر یا مسئول یک سازمان یا مجموعه هستید؛ تا به حال واژه مدیریت دانایی را شنیده اید. امروزه مجموعه ها و سازمان های دولتی یا خصوصی سعی می کنند با مدیریت دانش آشنا شده و از آن نهایت استفاده را ببرند. می توان ادعا نمود در فرآیند مدیریت دانایی سعی می شود اطلاعات و اندوخته های مورد نیاز علمی به نحوی در دسترس افرادی که خواهان داشتن آن آگاهی ها هستند قرار بگیرند. داشتن یک همراه میتواند در این راه کمک بسیاری به شما بکند. برای کسب اطلاعات شما میتوانید به بلاگ منتور کیست و منتورینگ به چه معناست؟ نگاهی بیاندازید.

مدیریت دانش شاخه ای از اقتصاد دانش

 

می توان گفت امروزه مدیریت دانش یک روش و راهکار جدید می باشد. بدون تردید در گذشته ای نه چندان دور به مدیریت و انواع آن توجه نمی شد. این مسئله درمورد مدیریت دانش نیز صدق می کند. در فرآیند مدیریت دانایی به نکات مختلفی توجه می شود. یکی از مهمترین نکاتی که در مدیریت دانایی یا همان دانش به آن اهمیت داده می شود؛ گسترش دانش است. در واقع شیوه های جدید مدیریتی دانش را مسئله انحصاری نمی دانند. بلکه معتقد هستند با به اشتراک گذاشتن دانش سبب پیشرفت آن  و کاربردی شدنش را فراهم می کنند. باید گفت مدیریت دانایی با مدیریت کردن اطلاعات  فرق اساسی دارد نگاهی که  اقتصاد دانش به پدیده های مختلف دارد با نگاه گذشتگان کاملاً متفاوت است.

تعریف دقیق مدیریت دانش

 

می‌ توان گفت تعریف های مختلفی برای مدیریت دانش وجود دارد. اما اگر بخواهیم تعریف دقیقی در این خصوص ارائه کنیم می توانیم به صورت ساده بگوییم مدیریت دانایی یا همان دانش در حقیقت فرآیندی است که به وسیله آن یک شرکت یا مجموعه از فکر و دانش خود تولید ثروت می کند در زمان های گذشته این مسئله بسیار عجیب بود که یک شرکت یا سازمانی بتواند از دانش خود، ایده ها و افکارش ثروت تولید کند. اما امروزه دانش، آگاهی ها و ایده ها حرف اول را در تولید ثروت می زنند.

تفاوت مدیریت دانش با مدیریت اطلاعات

 

می توان گفت مدیریت دانش یک پله بالاتر و کارآمد تر از مدیریت اطلاعات می باشد. ما در دنیا با حجم انبوهی از اطلاعات و داده ها مواجه هستیم در مدیریت اطلاعات سعی می‌ شود از این داده‌ ها و اطلاعات نگهداری شود. اما کاری که مدیریت دانایی و دانش می کند کاملا متفاوت است. در حقیقت می توان گفت در مدیریت دانش تلاش می‌ شود از داده ‌ها و اطلاعات خام، راهکار ها های سازنده استخراج شود. قطعا همه تا به حال، این موضوع را شنیده اید که یکی از مهم ترین نکات مدیریتی توجه به اطلاعات و داده ها می باشد. اما اطلاعات و داده های خام نمی توانند چندان موثر و مفید باشند در مدیریت دانایی یا همان دانش، تلاش می ‌شود با توجه به داده ها و سایر مسائل پاسخ های جدید و راهکارهای منطقی برای چالش هایی که یک شرکت یا مجموعه با آن مواجه خواهد بود ارائه شود.

علت به وجود آمدن مدیریت دانش

 

پژوهشگران در زمینه اقتصاد و مدیریت دانش، علت های مختلفی را برای پیدایش این مسئله ذکر می ‌کنند. به طور مثال می توان گفت یکی از مهمترین علت هایی که سبب به وجود آمدن مسئله اقتصاد دانش و مدیریت آن شده دگرگونه کلی و اساسی شیوه های کسب و کار صنعتی بوده است. در گذشته شرکت ها، سازمان ها و مجموعه ها با دارایی های مالی خود سنجیده می شدند اما امروزه وضعیت کاملا متفاوت با گذشته است؛ دارایی اصلی شرکت های امروزی ایده های نو و خلاقیت آن‌ ها می باشد. به غیر از این مورد یکی دیگر از مواردی که سبب پیشرفت اقتصاد دانش و مدیریت آن شده است؛ افزایش دسترسی به اطلاعات می باشد. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی و فناوری بشر، امکان ذخیره اطلاعات به صورت انبوه به وجود آمد. در نتیجه  ممکن شد تا با بررسی دقیق این داده ها و اطلاعات، دانش و آگاهی های مورد نیاز شرکت ها و سازمان های مختلف تولید شود.

راهبردهای مدیریت دانش

 

مدیریت دانش راهبردهای مختلف و گوناگونی دارد. یکی از مهمترین راهبردهای آن خلق دانش است. خلق دانش و تولید دانش جدید باید در پایگاه های علمی انجام شود. خلق دانش اهمیت بسیار زیادی برای شرکت های دانش بنیان دارد. دانش خلق شده می تواند گره بسیاری از مشکلات را باز کند. یکی دیگر از راهبرد هایی که مدیریت دانش و اقتصاد دانش بنیان به آن توجه دارد  انتقال دانش و آگاهی می باشد. همچنین باید گفت راهبرد دیگر اقتصاد دانش و مدیریت آن، راهبرد دانش مشتری محور می باشد. در این راهبرد تلاش می شود تا با توجه به نیاز مشتری دانش تولید شده و این دانش در اختیار او قرار بگیرد.

فواید مدیریت دانش

 

مدیریت دانش مزیت ها و فایده های بسیار زیادی دارد. سازمان هایی که به این مسئله توجه می‌ کنند با مزیت های زیاد اقتصاد دانش و مدیریت دانایی  آشنا هستند. یکی از مهمترین فایده ها و مزیت های مدیریت  دانایی ایجاد خلاقیت و نوآوری در آن سازمان می باشد. علاوه بر این مدیریت دانایی سبب می شود تصمیم گیری ها و طراحی های یک شرکت، سبب پیشرفت اقتصادی آن شود. همچنین می توان گفت مدیریت دانایی می ‌تواند به سازمان ‌ها و نهاد های مختلف کمک کند تا برنامه ریزی صحیح و دقیقی داشته باشند. شرکت یا سازمانی که از مدیریت دانایی استفاده می کند بهره وری و راندمان خود را افزایش داده و هزینه های مازاد خود را کاهش می دهد.

پیمایش به بالا