کسب و کار هوشمند چیست؟

کسب و کار هوشمند چیست؟ این کسب و کار چه مزیت هایی برای صاحبان مشاغل دارد؟ چگونه می توان مدیریت و رسیدگی به امور یک بیزینس را هوشمند کرد؟

این ها سوالاتی هستند که هنگام صحبت درباره هوشمندسازی کسب و کار پرسیده می شوند. زیرا هدف نهایی هر مدیر، هم سو شدن با فناوری و پیشرفت کردن است.

حال اگر شما هم در دسته این مدیران قرار دارید و فکر می کنید که اکنون زمان پیشرفت، انعطاف پذیری و تغییر است، در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مهمی را در مورد کسب و کار هوشمند در اختیارتان بگذاریم.

کسب و کار هوشمند چیست؟

هر کسب و کاری که با تکیه بر فناوری های جدید، فرصت و شرایط تازه ای برای پیشرفت و موفقیت پیدا کند، در واقع از تکنیک های هوشمندانه استفاده کرده است.

به سخن دیگر، تکنولوژی های زیادی از جمله به کارگیری داده ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء هستند که صاحبان مشاغل، می توانند با استفاده از آن ها، اطلاعات بهتری از رفتار مشتری کسب کنند و فروش خود را افزایش دهند.

دقت داشته باشید که یک کسب و کار هوشمند، باعث می شود تا محصولات و خدمات، با کیفیت بالاتری در اختیار مشتری قرار بگیرد. همچنین وجود تکنولوژی باعث می شود تا تصمیمات بهتری برای آینده برند اتخاذ شود.

در این راستا، اگر بخواهیم برای درک بیشتر شما، یکی از مهم ترین فناوری هایی که در همه وب سایت های فروشگاهی استفاده می شود را مثال بزنیم، می توانیم به محصولات مرتبطی اشاره کنیم که در انتهای صفحه هر محصول دیده می شوند.

اگر توجه کرده باشید، وجود یک اسلایدر از محصولاتی که ویژگی های مشترکی با محصول فعلی دارند، باعث می شود تا مشتری رغبت بیشتری برای خرید پیدا کند. همچنین انجام این کار، تمایل مشتری را برای خرید مضاعف قلقلک خواهد داد.

به چه کسب و کارهایی هوشمند می گویند؟

بعد از پاسخ به سوال کسب و کار هوشمند چیست؟ نوبت به بررسی ویژگی های بیزینس هایی می رسد که از تکنیک های هوشمندسازی استفاده کرده اند. به همین دلیل، تمام این خصوصیات را در ادامه لیست کرده ایم:

  • یک کسب و کار هوشمند، توانایی موج سواری روی دریای تغییرات را دارد و انعطاف پذیر است.
  • کسانی که مدیر یک کسب و کار هوشمند هستند، با وسواس زیادی، منابع و دارایی های خود را ارزش گذاری می کنند که از مهم ترین دارایی های یک کسب و کار هوشمند، می توان به نیروی انسانی آن اشاره کرد.
  • کسب و کارهای هوشمند، همواره تلاش می کنند تا سطح سواد، دانش و اطلاعات تیم خود را به روز نگه دارند. زیرا آن ها باید بتوانند هم راستا با تغییرات فناوری و بازار، رفتار سازگاری از خود نشان دهند.
  • یک بیزینس هوشمند، اهدافی خاص و قابل اندازه گیری دارد. این کسب و کارها، تحت هیچ شرایطی بدون چیدن استراتژی و تعریف کردن معیار سنجش موفقیت، دست به اقدام نمی زنند.

چه کسانی پیشتاز کسب و کار هوشمند هستند؟

گاهی برای پاسخ به سوال کسب و کار هوشمند چیست؟ به سراغ کسانی می رویم که در سطح جهانی، به عنوان اولین افرادی شناخته می شوند که از مزیت های هوشمندسازی کسب و کار خود، بهره برده اند. در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم:

  • جف بزوس: جف کارآفرینی است که سایت آمازون را تاسیس کرده و ایده اضافه کردن محصولات مرتبط زیر هر محصول، اولین بار توسط او اجرا شده است.
  • لری پیج و سرگئی برین: آقای برین بنیان گذار شرکت گوگل است و همان طور که در جریان هستید، گوگل به عنوان هوشمندترین موتور جستجوی جهان شناخته می شود.
  • مارک زاکربرگ: مارک همان شخصی است که شبکه اجتماعی فیس بوک را تاسیس کرده و اکنون مدیرعامل اینستاگرام، واتس آپ و متاورس است.
  • بیل گیتس: بیل گیتس در صنعت کامپیوتر پیشتاز است و همواره از روش های به روز برای هوشمند نگه داشتن کسب و کار خود استفاده می کند.

کسب و کار هوشمند چیست؟ چه رفتارهایی هوشمند محسوب می شوند؟

هر کسب و کاری که رفتار هوشمندی دارد، به این معنی است که از همان ابتدا، هدف خود را طبق هوشیاری، هوشمندی و منطق انتخاب کرده است. به همین دلیل در ادامه شما را با مراحل انتخاب یک هدف هوشمندانه آشنا می کنیم.

برای داشتن یک هدف هوشمند، به دنبال نمونه های خاص باشید!

اگر به صاحبان مشاغل موفق دنیا نگاه کنید، متوجه می شوید که همه آن ها، کار خود را با یک هدف خاص شروع کرده اند. به بیان دیگر، این افراد زمانی وارد رقابت شده اند که بازار کارشان توسط افراد دیگر، اشباع نشده بود.

پس درصورتی که شما هم علاقه مند به داشتن یک کسب و کار موفق هستید، از همان نقطه شروع، آن قسمت از بازار را نشانه بگیرید که کمتر به آن توجه شده باشد. البته ذکر این نکته لازم است که صرف خاص بودن یک شغل، به معنای هوشمند بودن آن نیست.

اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم، باید بگوییم که برخی مشاغل وجود دارند که خاص هستند اما بازار کار ندارند. متاسفانه این دسته از مشاغل، اگر راه اندازی شوند، صاحب خود را با شکست رو به رو می کنند. بنابراین؛ قبل از قطعی کردن تصمیم خود، حتما تحقیقات بازار انجام دهید.

هدفی که انتخاب می کنید، باید قابل دستیابی باشد!

معمولا زمانی که می خواهیم به سوال کسب و کار هوشمند چیست؟ پاسخ دهیم، بخشی از توضیحات خود را به انتخاب یک هدف قابل دستیابی اختصاص می دهیم. در واقع، کسب و کاری می تواند ادعای هوش کند، که هنگام انتخاب هدف، درگیر کمال گرایی یا خیال بافی نمی شود.

این کسب و کارها، غالبا از استراتژی های فروش و بازاریابی درستی برای پیش برد اهداف خود استفاده می کنند و داده های به دست آمده از فناوری را، به درستی به خدمت کسب و کار خود در می آورند.

هنگام انتخاب هدف، به زمان توجه کنید!

زمانی که صحبت از هوش کسب و کار به میان می آید، امکان ندارد که بحث زمان مطرح نشود. به همین دلیل، هنگام انتخاب هدف، این نکته را در نظر داشته باشید که آیا زمان درستی برای شروع یک کسب و کار است؟ آیا این ایده در صورت اجرا شدن، همین امسال نتیجه می دهد یا بهتر است آن را 2 سال آینده شروع کرد؟

کسب و کار هوشمند چیست؟ چه کمکی به موفقیت افراد می کند؟

کسب و کاری که هوشمند باشد، می تواند نقش مهمی در موفقیت افراد ایفا کند. زیرا مواردی که در ادامه لیست کرده ایم را در اختیار صاحبان خود قرار می دهد:

  • مدیریت صحیح منابع انسانی و مالی سازمان
  • آسان کردن فرآیند ساخت سیستم در سازمان
  • ایجاد یک ارتباط موثر و طولانی با مشتری ها
  • به اشتراک گذاشتن بیشتر محتوا با مخاطب هدف

در آینده، کدام کسب و کارها به هوشمندسازی بیشتری نیاز دارند؟

اگر بخواهیم صادق باشیم، هر فردی که تصمیم دارد در آینده یک کسب و کار زنده و پویا داشته باشد، بهتر است به دنبال پاسخ سوال کسب و کار هوشمند چیست؟ بگردد. زیرا همان طور که قابل پیش بینی است، سرعت رشد و پیشرفت فناوری به قدری بالاست که اگر با آن هم سو نشوید، متاسفانه جایگاهی امن در اقتصاد آینده نخواهید داشت.

البته ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که جدا از همه کسب و کارهای موجود در جهان، برخی نمونه ها هستند که بیشتر از سایرین نیاز به انتخاب اهداف و تصمیم های هوشمندانه دارند که برای فهم بیشتر شما، چند نمونه از آن ها را لیست کرده ایم:

  • فضای مجازی
  • خودروهای بی راننده
  • فضای ابری
  • شبکه های اینترنت پر قدرت و سریع
  • انواع بانک های اطلاعاتی
  • ربات های هوشمند

کسب و کار هوشمند چیست؟ باید چه انتظاری از آن داشته باشیم؟

به کمک کسب و کارهای هوشمند، نمونه فعالیت هایی که در ادامه به آن ها پرداخته ایم، انجام می شود. پس در صورتی که صاحب بیزینس خود هستید، فراموش نکنید تا از این فعالیت ها بهره مند شوید:

  • تحلیل و تحقیق بازار
  • پیش بینی فروش
  • بهبود ارتباط با مشتری
  • مدیریت ریسک
  • مدیریت مالی
  • کاهش هزینه ها
  • مدیریت بهتر منابع انسانی

جمع بندی

اینکه کسب و کار هوشمند چیست؟ و چه نقشی در موفقیت بیزینس ها دارد، سوالی است که بارها شاهد تکرار آن بوده ایم. به همین دلیل باید بگوییم که یک کسب و کار هوشمند به مجموعه بیزینس هایی می گویند که از توسعه فناوری به نفع خود استفاده کرده و فروش خود را افزایش می دهند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا موافق گسترش کسب و کارهای هوشمند هستید یا ترجیح تان، بیزینس های سنتی است؟ در رابطه با هوشمندسازی کسب و کار خودتان چطور؟ آیا برای آن آمادگی دارید یا همچنان در مرحله انتخاب هدف هستید؟

پیمایش به بالا