تاریخچه تشکیل شتابدهنده ها

شتابدهنده ها در سال 2005 میلادی در بریتانیا به وجود آمدند.  Combinator Y اولین شتابدهنده ای بـود کـه در کمبریج انگلستان شروع به فعالیت کرد. بعد از این شرکتهـای TechStars ،Seedcamp و Startupbootcamp بـه ترتیب در سالهای 2006 ،2007 و 2010 میلادی به عنوان شتابدهنده فعالیت خود را آغاز کردند. امروز شتابدهنده های زیادی در سراسر دنیا فعالیت می کنند.

تاریخچه شتابدهنده در ایران

در اوایل سال ۹۳ جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور از مهندس مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس خواستند که مدلی برای توسعه فضای استارتاپی کشور و ورود هرچه بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به کسب‌وکارهای جدید نوآورانه تهیه نمایند. در آن زمان مدل آماده‌ای نداشتند و بیشتر با مدل پارک‌ها و مراکز رشد فناوری آشنا بودند. در خردادماه همان سال مدل رویدادهای کارآفرینی و تأسیس شتابدهنده‌های نوآوری آماده شد و تیرماه ۱۳۹۳ به استحضار دکتر ستاری رسید و با تائید ایشان نقطه آغازین تحولی بزرگ در کشور در حوزه کارآفرینی رقم خورد که اکنون نتایج آن را در توسعه و شکل‌گیری اکوسیستم استارتاپی کشور شاهد هستیم.

در آن طرح یک مدل برای ترویج فرهنگ کارآفرینی با عنوان برنامه ۱۰۰ × ۱۰۰ طراحی شد،که حمایت از برگزاری صد رویداد کارآفرینی در همه شهرهای بزرگ کشور انجام پذیرد و همچنین حداقل در هر رویداد ۱۰۰ نفر شرکت نمایند. این برنامه از همان سال ۹۳ با مدل استارتاپ «ویکندها» به ‌صورت موردی با همکاری کانون کارآفرینی شروع شد. اولین شتابدهنده رسمی کشور هم توسط «شرکت سرآواپارس» با عنوان «آوای تک پردیس» یا همان (شتابدهنده آوا تک) در پارک فناوری پردیس ثبت و فعال شد. در ادامه نیز به «شتابدهنده دیموند» که در دانشگاه صنعتی شریف مستقر بود، فضای کاری جدیدی در دانشکده فنی دانشگاه تهران تخصیص داده شد و این جریان به‌سرعت رشد کرد و در سراسر کشور فراگیر شد.

باوجود اینکه در ابتدا مدل شتابدهنده یک مدل وارداتی در کشور بود؛ ولی با فراگیر شدن موضوع و ورود صنایع و سرمایه‌گذاران مختلف داخلی، الآن کشور دارای انواع مدل‌های بومی شتابدهی در حوزه‌های مختلف شده است. 

پیمایش به بالا