کوچینگ چیست؟

اگر شما نیز برای گسترش کسب ‌و کار یا اهداف خود به‌ دنبال بهره‌ مندی از راهکارهای مفید هستید احتمالا با این سوال که کوچینگ چیست؟ مواجه شده باشید. کوچینگ را می توان فرآیندی کاربردی دانست که یک مدیر یا شخص با کمک آن آسان تر به حل مسائل می پردازد.

این راهکارها از طریق شخصی ارائه می شوند که در واقع مشاور نیست اما با پرسیدن سوالات مختلف به فرد نشان می دهد که چگونه به حل مسائل و بهبود کسب و کار یا گسترش اهداف خود بپردازد. در ادامه با مبحث کوچ و کوچینگ به طور کامل آشنا می شویم. برای کسب این اطلاعات تا انتهای متن با ما همراه باشید.

کوچ کیست؟

پیش از اینکه به مبحث کوچینگ چیست؟ بپردازیم بهتر است بدانیم کوچ به شخصی گفته می شود؟ کوچ را نمی توان مشاور دانست بلکه این فرد با استفاده از ابزارهای مختلف و آموزش هایی که دیده به افراد کمک خواهد کرد تا از نهایت توانایی های خود استفاده کند.

کوچ فردی کاملا مطمئن است که به مراجع یا همان کوچی ها در شناخت استعدادها و به حداکثر رساندن توانایی آن ها کمک می کند. در مبحث کوچینگ اصل بر این مبنا است که هیچ کس بهتر از خود شخص نمی تواند به رشد منافع کمک کند.

کوچ با کسب آموزش های آکادمیک و استاندارد پس از به دست آوردن تخصص به مراجع کمک خواهد کرد تا توانایی های خود را بشناسند و با تقویت نقاط قوت در سریع ترین زمان به اهداف تعیین شده برسند.

کوچینگ چیست؟

یکی از مهم ترین فرآیندها که می تواند به افراد مختلف کمک کند تا از حداکثر توانایی های خود بهره ببرند و مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه کنند کوچینگ است. اما منظور از فرآیند کوچینگ چیست؟

در این فرآیند افرادی به عنوان مربی یا همان کوچ فعالیت می کنند که با کسب آموزش های آکادمیک و استاندارد توانایی ایجاد محیطی امن و کاملا قابل اعتماد را دارند.

مراجع که با نام کوچی شناخته می شوند می توانند از این بستر امن استفاده کنند بدون اینکه نگرانی بابت عدم رازداری و ایمن نبودن فضا داشته باشند. این ویژگی ها باعث محبوبیت فرآیند کوچینگ شده است.

البته کوچ باید مهارت کافی برای ایجاد این فضای ارتباطی را داشته باشد و برای رسیدن به این مهارت نیز آموزش های بسیاری کسب کند. به طور کلی کوچ باید ارتباطی مطمئن به وجود بیاورد تا مراجع بدون نگرانی و دغدغه تمام مشکلات خود را با این فرد درمیان بگذارند.

در طی فرآیند کوچینگ، کوچ علاوه بر گوش دادن به مشکلات و دغدغه های افراد بدون هیچ قضاوتی باید سوال های کاربردی و مهمی نیز آن ها بپرسد تا مراجع بتوانند پس از تفکر در رابطه با این موارد، برای برطرف سازی آن ها راه حل مناسبی ارائه دهند. این شرایط باعث می شود کوچی پس از بررسی شرایط از تمام توانایی های خود استفاده کند.

بیزینس کوچینگ چیست؟

علم و حوزه کوچینگ گستردگی های خود را دارد که یکی از مهم ترین آن ها به بیزینس و کسب و کار مرتبط است. در این حوزه، بیزینس کوچ ها به مدیران کمک خواهند کرد تا پس از بررسی شرایط و مسیری که در آن هستند به نتیجه درستی در رابطه با دلیل عدم رسیدن به اهداف برسند.

بیزینس کوچ ها ارتباطی مطمئن با مدیران، کارمندان و کارآفرین ها برقرار می کنند و پس از بررسی کامل شرایط به این افراد در شناخت نقاط قوت و ضعف خود کمک خواهند کرد. استفاده از فرآیند بیزینس کوچینگ درنهایت منجر به بهبود عملکرد کسب و کار می شود.

بیزینس کوچ ها افرادی هستند که تجربه بسیار بالایی در زمینه کمک به افراد برای رسیدن به موفقیت دارند. بیزینس کوچینگ برای صاحبین یک کسب و کار کوچک یا بزرگ و حتی کارآفرین هایی که نسبت به رشد و برداشتن قدم بعدی خود مردد هستند می تواند ضروری و البته بسیار کمک کننده باشد.

لایف کوچینگ چیست؟

حوزه دیگر فرآیند کوچینگ به کسب مهارت و پیشبرد اهداف در زندگی مربوط می شود. هر فرد در طول زندگی معمولا اهداف مشخصی دارد که ممکن است به دلایل مختلف توانایی رسیدن به آن ها را نداشته باشد.

کوچینگ زندگی در مسیر شناسایی اهداف و تشخیص عواملی که می توانند مانع رسیدن به آن ها شوند به افراد کمک می کند. همچنین کوچ به مراجع کمک خواهد کرد تا مسیر رسیدن به اهداف را مشخص کنند و در آن گام بردارند.

گرایش های کوچینگ کدام اند؟

علاوه بر لایف کوچینگ و بیزینس کوچینگ این فرآیند در زمینه های مهم دیگری نیز می تواند به افراد در پیشبرد اهداف کمک کند. به طور کلی این گرایش ها عبارت اند از:

  • کوچینگ اجرایی
  • کوچینگ عملکرد
  • کوچینگ رهبری
  • کوچینگ سلامت
  • کوچینگ ثروت
  • کوچینگ رشد معنوی
  • کوچینگ مالی
  • کوچینگ شغلی
  • کوچینگ تحصیلی
  • کوچینگ ورزشی
  • کوچینگ روابط

مزایای کوچینگ چیست؟

مبحث کوچینگ کاملا گسترده است و افراد در موقعیت های مختلف می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. اما این فرآیند بیشترین محبوبیت و مزیت را برای کارشناسان ارشد سازمان ها، مدیران و افرادی که می خواهند وارد دنیای مشاوره شوند دارد.

هر فرد یا مدیری که بخواهد در زندگی یا کسب و کار خود به موفقیت دست پیدا کند می تواند استفاده از فرآیند کوچینگ را در اولویت قرار دهد تا بتواند از مزایای این حوزه به خوبی بهره مند شود.

کوچ ها می توانند تاثیر مثبت بسیار زیادی بر شغل یا زندگی افراد بگذارند. به همین دلیل نیز شاهد گستردگی این حوزه هستیم تا همه افراد در هر زمینه ای که هستند بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

به طور کلی استفاده از فرآیند کوچینگ و بهره مندی از دانش و متخصص کوچ ها می‌تواند مزایایی مانند بهبود عملکرد کاری، افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت برقراری ارتباط مفید به همراه داشته باشد. همچنین از این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوچینگ می تواند دید افراد را نسبت به فعالیت های روزمره عمیق تر کند.
  • کوچینگ باعث افزایش توانایی برقراری ارتباط جمعی موثر خواهد شد.
  • با استفاده از فرآیند کوچینگ می توان بازخوردهای سازنده دریافت کرد.
  • کوچ به افراد کمک می کند استعدادها و توانایی های خود را آشکار و از آن ها در مسیر موفقیت استفاده کنند.
  • کوچینگ باعث می شود افراد بتوانند مشکلات را بررسی و آسان ترین روش را برای حل آن ها انتخاب کنند.
  • کوچینگ راهکاری مناسب برای تسلط بر نیمه تاریک وجود است.

آیا کوچینگ از مشاغل معتبر است؟

حال که می‌ دانیم کوچینگ چیست؟ باید نسبت به اعتبار این شغل نیز  اطمینان کافی به دست بیاوریم. به طور کلی آنچه که ما در حال حاضر با عنوان کوچینگ می شناسیم در اواسط سال 1980 میلادی توسط توماس لئونارد به وجود آمد.

افراد حرفه ای در این زمینه در سال 1995 موسسه غیر انتفاعی با نام ICF را تاسیس کردند که از آن زمان تاکنون افراد زیادی را به عنوان کوچ در سطح دنیا به خود جذب کرده است.

با توجه به رشدی که کوچینگ درسال های اخیر از خود نشان داد می توان گفت به زودی جایگاه مهمی بین صنایع درحال رشد و موفق به دست خواهد آورد و کسب این مهارت باعث داشتن شغلی معتبر و بین المللی خواهد شد.

جمع‌بندی

کوچینگ چیست؟ این اصطلاح به فرآیندی اشاره دارد که در آن فردی به عنوان کوچ زمینه را فراهم می کند تا مراجع بتوانند بدون ترس از قضاوت در فضایی مورد اطمینان مشکلات خود را مطرح کنند. کوچ نیز با دانش و ابزار خود به مراجع کمک خواهد کرد راه حل مشکلات را پیدا کنند و کسب و کار یا اهداف خود را گسترش دهند.

پیمایش به بالا