انواع شرکت دانش بنیان+بررسی و معرفی بهترین آن

اگر برای شما نیز همیشه این سوال وجود داشته که شرکت های دانش بنیان چند نوع هستند این مقاله برای شما است. در این مقاله همراه ما باشید تا مختصری از چیستی این شرکت ها، انواع آنها و بهترین های آنها در ایران را بررسی کنیم.

 شرکت دانش بنیان به چه شرکتی گفته می شود؟

شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که محصولی نمی سازند و ابزارآلات خاص و حتی زمین هم ندارند. Knowledge enterprise یا همان شرکت دانش بنیان شرکتی است که دانش و فناوری بخش هایی جدایی ناپذیر و تا حدودی تمام آن هستند.

در ایران این شرکت ها موسساتی خصوصی تعاونی خواهند بود که برای توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی مختلف و هم افزایی ثروت و علم ایجاد شده اند و حاصل تحقیق خود را درخصوص توسعه فناوری های برتر ارائه می دهند.

این شرکت‌ ها زنجیره ای متصل بین فناوری و ایده هستند اما موفق شده اند تا ایده ها را در جهت خاصی به فناوری برسانند. البته همیشه هم این فرایند طی نمی شود. گاهی آنها تنها راهنمای رسیدن ایده به فناوری را ارائه می دهند.

یک شرکت دانش بنیان به دنبال چه اهدافی است؟

در درجه اول این شرکت ها تمام تلاش خود را می کنند تا بتوانند از توان علمی دانشگاه های مختلف و اعضای هیئت علمی برای رشد و توسعه کمک بگیرند. به کمک آنها درآمد تخصصی دانشگاه ها و واحدهای تحقیقاتی بیشتر خواهد شد.

آنها درصدد این هستند که بتوانند نتایج علمی دانشگاه ها را تجاری کنند و از آن برای دانشگاهیان سود بسازند. به همین دلیل هم معمولا به دانشگاه ها و اعضای هیئت های علمی برای همکاری پیشنهادهای مختلف را ارائه می کنند.

اهمیت وجود چنین شرکت هایی در این است که آن ها می توانند اقتصاد معلوماتی را توسعه بدهند. چیزی که در کشور های توسعه یافته تبدیل به مرجع اول درآمد شده است. ایران نیز اگر بخواهد به اقتصاد معلوماتی برسد باید شرکت های دانش بنیان را توسعه دهد. به همین دلیل هم برای آن ها قوانین حمایتی وضع می کند.

آشنایی با انواع شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان فناوری براساس آیین‌ نامه جدید و قدیمی ‌شان انواع مختلفی دارند. در ادامه براساس هر 2 آیین نامه انواع این شرکت ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع شرکت دانش بنیان براساس آیین نامه جدید

این آیین نامه در تاریخ 28 تیرماه 1402 ابلاغ شد و اردیبهشت نیز اخبار آن به گوش می رسید. در روش‌های پیشین شرکتی برای دریافت گواهی دانش بنیانی باید سطح فناوری، داشتن حداقل نمونه آزمایشگاهی و وجود تحقیق و توسعه در آنها به اثبات می رسید. اما در آیین نامه جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بهبود شرایط، شروط جدیدی را مشخص کرد. در آیین نامه جدید شرکت های دانش بنیان 3 مورد و عبارت اند از:

  • شرکت دانش بنیان نوپا
  • شرکت دانش بنیان نوآور
  • شرکت دانش بنیان فن آور

در ادامه هر کدام از آنها و ویژگی هایشان را برای شما توضیح خواهیم داد.

شرکت دانش بنیان نوپا

شرکت هایی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود فروش کمتر از 5 میلیارد تومان را ذکر کرده اند اما کالا یا خدمتی با تکنولوژی جدید دارند که در سطح بالا قرار می گیرد، می توانند شرکت خود را به عنوان یک دانش بنیان نو پا ثبت کنند و از مزایای آن و برنامه های توسعه به شرط ارائه برنامه توسعه خود بهره مند شود. آنها 5 سال فرصت خواهند داشت تا با رشد خود به دسته های بعدی برسند و از حالت نوپابودن دربیایند.

شرکت دانش بنیان نوآور

شرکت هایی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود فروش بیشتر از 5 میلیارد تومان را ذکر کرده اند و همچنین کالا یا خدمت آنها در سطح تکنولوژی بالاست، اما سهم فروششان از کل فروش کمتر از 50 درصد است در دسته دانش بنیان های نوآور قرار خواهند گرفت.

آنها می توانند به مدت 3 سال تاییدیه شرکت های دانش بنیان را دریافت کنند و برنامه های حمایتی داشته باشند. پس از این تاریخ باید گواهینامه آن ها تمدید شود.

شرکت دانش بنیان فن آور

شرکت هایی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود فروش بیشتر از 5 میلیارد تومان را ذکر کرده اند، کالا و خدمت آن در سطح بالایی از تکنولوژی است و همچنین سهم فروش آنها بیش از 50 درصد است شرکت های فن آور محسوب خواهند شد.

آنها باید حداقل 10 نیروی انسانی بیمه شده داشته باشند که در شرکت مشغول به کار هستند. گواهینامه ای که برای آنها تاسیس می شود نیز 3 ساله خواهد بود و پس از اتمام باید تمدید شود.

در آیین نامه جدید موارد قابل‌ توجه ای وجود دارد؟

در آیین نامه جدید اگر شرکت های دانش بنیان می خواهند گواهینامه دریافت کنند باید برنامه رشد محصول و توسعه کسب و کار خود را ارائه دهند. در غیر این صورت مورد آنها بررسی نخواهد شد.

بنابراین، طبق آیین نامه جدید ما شرکت های دانش بنیان جدید تنها در گروه‌ های 3 گانه بالا خواهیم دید. شرکت های نوپا نوع 1، 2 و 3 و تولیدی نوع 1، 2 و 3 نیز می توانند تا پایان سال جاری به یکی از گروه های 3گانه ذکر شده ارتقا پیدا کنند.

آیین نامه قدیمی درباره شرکت های دانش بنیان چگونه بود؟

پیش از تاریخ 28 تیر 1402، آیین نامه دیگری وجود داشت که یک شرکت دانش بنیان را در دسته نوع اول و دوم قرار می داد. در ادامه ویژگی های هر نوع را برای شما ذکر خواهیم کرد تا اطلاعات بیشتری نسبت به آنها به دست بیاورید. در این تقسیم بندی شرکت ها باید تولیدی باشند یا نوپا.

تفاوت این 2 نوع در سطح بندی در پیچیدگی تکنولوژی محصول و خدمت‌ شان بود و در نحوه دریافت خدمات هم تفاوت هایی داشتند. برای نمونه معافیت ‌های مالیاتی آن ها متفاوت بود اما در سایر ویژگی ها از مزایای یکسان بهره مند می شدند.

بهترین شرکت های دانش بنیان ایرانی

در ادامه براساس نتایج شبکه دانش بنیان ایران به شما برترین شرکت های ایرانی در این زمینه را معرفی خواهیم کرد و مختصر بررسی از هر کدام خواهیم داشت. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شرکت نوآوران فن آوازه

شاید نوآوران فن آوازه از شرکت های دانش بنیان ایران باشد. احتمالا نام این شرکت را با نام وب ‌سایتش یعنی دیجی کالا بشناسید. این وب‌ سایت برای خرید اینترنتی ساخته شده و خدماتی مشابه وب سایت خارجی آمازون را دارد. بیش از 80درصد از سهم فروش بازار آنلاین ایران متعلق به شرکت نوآوران فن آوازه است. حمید و سعید محمدی از بنیانگذاران آن هستند.

این شرکت در دسته بندی جدید شرکتی فن آور محسوب می شود و تا پیش از آن در نوع 2 قرار داشت. وب سایت آن یعنی دیجی کالا را درحال حاضر می توانیم بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران بدانیم. اکنون این شرکت دارای زیرمجموعه های زیادی است و بخش های مختلفی را اداره می کند.

شرکت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن

سیناژن در شرکت های دانش بنیان حوزه بیوتکنولوژی محسوب می شود. فعالیت آن از سال 1390 آغاز شد. بیش از یک دهه فعالیت باعث شد که سیناژن بتواند انواع کیت های تحقیقاتی و داروهای بیوتکنولوژی را تولید کند. از زیرمجموعه های سیناژن می توان به لیوژن فارمند و نانوفناوران دارویی الوند اشاره کرد.

این شرکت سهامی خاص بوده و تا پیش از ابلاغ آیین نامه جدید در دسته بندی نوع اول قرار داشت. اما نمی دانیم که با ابلاغیه جدید در چه دسته ای خودش را قرار می دهد. این شرکت دانش بنیان در دوران کرونا توانست تاثیر چشم گیر بر کاهش بیماران کرونایی داشته باشد.

شرکت باریج اسانس

باریج اسانس یکی از قدیمی ترین شرکت های دانش بنیان ایران است و و محصولاتی بر پایه گیاهان تولید می کند. فعالیت این شرکت از سال 1370 آغاز و در سال 1374 محصولاتش به طور رسمی وارد بازار شد. براساس مجوز رسمی تا پیش از ابلاغیه این شرکت دانش بنیان در دسته نوع دوم قرار می گرفت.

این شرکت به عنوان یک سهامی خاص ثبت شده و داروگستر و سبزگستر نیز از زیرمجموعه های آن هستند. محصولات اصلی آن انواع لوازم آرایشی بهداشتی بر پایه مواد گیاهی است.

شرکت آسان پرداخت پرشین

آسان پرداخت پرشین که احتمالا شما آن را با نام تجاری آپ بشناسید، فعالیتش را از سال 1388 آغاز کرد. دفتر مرکزی آن در زنجان قرار دارد و خدمات آن نیز خدمات پرداخت آنلاین است. این شرکت در دانش بنیان های نوع 2 محسوب می شد و یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای پرداختی در کشور را دارد.

این شرکت با به روز رسانی های مختلف توانست قابلیت های بسیار دیگری را نیز به نرم افزار خود اضافه کند تا کاربران بتوانند علاوه بر خدمات پرداخت از خدمات بسیاری دیگری نیز بهره مند شوند.

جمع بندی

در این مقاله انواع شرکت های دانش بنیان را بررسی کردیم و بهترین شرکت های ایرانی در این زمینه را به صورت مختصر به شما معرفی نمودیم. از شما نیز ممنونیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. شرکت هایی دانش محور و بنیان می توانند در آینده ایران را به سمت اقتصاد معلوماتی ببرند، چیزی که جهان اول به سمت آن رفته و از آن جواب گرفته است. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

پیمایش به بالا